Tavlå Kraftverk, Bukkbladtjønna + Moltetur (23.07.2021)

Start point Tavlåveien (11m)

Jeg kjørte 2,5 km. etter Fv. 7040 og kjørte inn mot Tavlåa. Etter 200 meter er det en stengt bom, men her er det mulig å parkere. Jeg gikk først opp til restene etter Nedre Tavlå Kraftverk fra 1907. Bygningene fra maskinhallen er forsvunnet, men det er rester av turbinrør og fra gulvet. På gulvet er det lagt keramikkfliser fra Alfred Regout Co, Holland, Maasstricht. Dette navnet er preget på baksiden av flisene. Det kan også nevnes at akkurat samme type fliser er brukt i våpenhuset i Røros Kirke i 1904. Nå er kraftverket skiftet ut med vannverk. Veien ned til kraftverket er helt gjengrodd. Jeg gikk opp til dammen til vannverket ved Tavlåvatnet. Herfra gikk jeg i sørlig retning mot Bukkbladtjønna, som ligger ca. 70 meter sør for Olafjellet. Dette blir muligens en ny naturperle i "Naturperler i Namsos" i 2022
Turen videre gikk som moltetur i bratt terreng og mange tverrdaler, men også etter fine fjellrygger. Turen gikk tilbake i Straumhylldalen og videre et lite stykke etter veien til parkering i Tavlåveien. Multekremen til jul er sikret.

URBAN EXPLORATION I TAVLÅA:

Muren mot Tavlåelva. Maskinhallen i Nedre Tavlå Kraftverk til høyre
Turbinrørene i Tavlå Kraftverk
Turbinrør i maskinhallen
En del bolter i maskinhallen i Tavlåa
Keramikkflisene i maskinhallen på Nedre Tavlå Kraftverk (1907)
Kremikkflisene i Nedre Tavlå Kraftverk er laget av Alfred Regout Co, Holland, Maasstricht. Samme type fliser er brukt i Røros Kirke. (Navnet står på baksiden av flisene)
Bølgebrytere i barket tømmer i Tavlåa Vannverk i Tavlåvatnet. Tømmer er levert av Spillum Dampsag og høvleri (Museum)
Dammen i Tavlåvatnet
Utsikt mot Namsos Flyplass og Namsos Camping
Utsikt mot Strandfjellet (406) (PB)
Spennende sommerfugl med fine farger på denne molta.