Reinsheia (Signaltopper 20/150) (12.07.2021)

Start point Steinkjer Skistadion (115m)
Ascents Reinsheia (301m) 12.07.2021
Visits of other PBEs Svarttjønnbua (205m) 12.07.2021

Skyssoppdrag til Steinkjer Jernbanestasjon gjorde at jeg fikk tid til to Ti på topp Steinkjerposter. Først Oftenåsen, og på tur to kjørte jeg til Steinkjer Skistadion for å gå inn til min post nr fem på Steinkjer. Jeg parkerte på skistadion. Her står det en parkeringsautomat som krever kr. 42 for en dag. Denne automaten er lite brukervennlig. Den tar ikke kort og det er ikke mulig å vippse til et nummer. Automaten tar kun mynter, alternativt kan man laste ned en app, og registrere seg for å betale. Jeg tok meg ikke tid til dette styret med appen, så jeg vandret videre uten å betale. Posten til Ti på topp ligger ved Svartjønna. Jeg gikk "feil" i starten, så etter passering av gården Lia fortsatte jeg etter skiløypa innover. En flott tur. Jeg kom inn på veien like før Svarttjønna, og fortsatte til Signaltoppen Reinsheia. Her har selvfølgelig Tare og Otto vært før. Flott vei opp til toppen, men jeg tok en liten snarvei like før toppen. Stor mast på toppen. På tur ned fulgte jeg en sti direkte ned mot Svarttjønna. Denne stien ble ganske heftig bratt på slutten. Litt kortere enn veien men neppe snarere. Fin fiskeplassbu nede ved vannet. (skiltet) Fra Svarttjønna fulgte jeg veien ned til gården Lia. (anbefalt rute for ti på topp.)

Nedre del av masta på Reinsheia
Øvre del av masta på Reinsheia
Fin vei inn til masta på Reinsheia