Oftenåsen (Ti på topp Steinkjer) (12.07.2021)

Start point Skotvoldgruva (99m)
Ascents Oftenåsen (329m) 12.07.2021
Oftenåsen vest (337m) 12.07.2021
Visits of other PBEs Sikteskive Oftenåsen (332m) 12.07.2021
Peilehytta (330m) 12.07.2021
Skotvoldgruva P-plass (93m) 12.07.2021

Ti på topptur Steinkjer til Oftenåsen. Parkerte ved den store p-plassen i Skotvoldgruva. På tur opp fulgte jeg trollstien et lite stykke og fant en tydelig sti opp i terrenget. Litt variabel tydelighet på denne stien, men den førte meg opp til Oftenåsens høyeste punkt som ligger inne i granskogen uten markering. ca. 60 meter fra høyeste punkt oppdaget jeg tre sikteplater med en mengde informasjon om fjell, vann og diverse steder i horisonten. Dette siktepunktet er ikke med på listen over sikteskiver, men jeg har laget et pb-element av punktet. Stedet dette er plassert er utgangspunkt for hangglidere. På tur ned fulgte jeg den gode gruslagte stien med en mengde morsomme trollfigurer. Dette var topp nr fire i Ti på topp Steinkjer.

Fin stol å slappe av i på Oftenåsen
Troll på Oftenåsen med utsikt mot Steinkjer
Tre peakbookere på tur opp mot Oftenåsen langs Trollstien
Flotte sikteplater med foto på Oftenåsen