Skrøyvstadfjellet (Namsos 161/178) (09.08.2020)

Start point Kvennvasselva (26m)
Ascents Skrøyvstadfjellet (492m) 09.08.2020

Kjørte fra Høylandet etter FV 776 (Skrøyvdalsvegen). Etter passering av tunnelen med mange sauer inni, kjørte jeg til høyre like før Skrøyvdalsfossen etter en skogsbilvei som går forbi avkjøringa til gården Skrøyvstad . Jeg parkerte ved betongbrua som går over Kvennvasselva. Det er ikke mulig å kjøre videre her. 1,5 km fra hovedveien, men det er en bom ved veistart som ikke erlåst, men det er en bom til og den hadde nytt hengelås. Det er litt risikabelt å kjøre inn her hvis denne bommen låses, så jeg vil anbefale å parkere ved hovedveien. Det går en traktorvei fra betongbrua og ca 1,5 km. innover Nordlia. Videre fra traktorveien er det mye gras og bregner oppover. Men det er svært bratt siste biten opp mot toppen. Dette krever klyving, men det finnes tak i busker, småtrær og steiner og kløfter, men det største problemet er returen, da det kan være en utfordring å finne samme rute ned, selv om man bruker gps. Flott småkupert toppområde. Toppen har et trigpunkt, og det er god utsikt mot Mjøsundvatnet. På returen forsøkte jeg en grasrenne ned, men som vanlig i Skrøyvdalen, ender de som oftest i stup. Jeg gikk ned omtrent samme vei som jeg kom opp. Nye Namsos Kommune har fått mye ulendt terreng på kjøpet.
Når det gjelder gården Skrøyvstad, arrangeres det en minnemarsj hvert år for bydama Rachel Christiansen fra Holmestrand som i 1924 kom gående i lakksko over fjellet fra Salsbruket til Skrøyvstad for å møte sin forlovede Ottar Fosseng.
TRØNDELAG 671/1558

Sauene har forkjørsrett i Skrøyvstadtunnelen.
Anbefalt parkering ved Skrøyvstadfossen
Den første bommen kan løftes opp (ikke låst)
Betongbrua over Kvennvasselva
Bra vassføring i Kvennvasselva
Mye gras og bregner oppe i Nordlia
Utsikt fra oppturen mot Naustvika i Mjøsundvatnet
Ei lita tjønn på flata mot Skrøyvstadfjellet