Bålhåmmåren (Explore Stjørdal + PB) (29.07.2020)

Start point Bauta Forradalsvegen (61m)
Ascents Bålhåmmåren (407m) 29.07.2020

Jeg var på Bålhåmmåren i 2012, men Bålhåmmåren er med i trimopplegget Explore Stjørdal, så i dag ble det ny tur hit. Jeg svingte av mot Forrådal ved gården Leirfall og parkerte like før gården øst for Rundhaugen. Jeg parkerte på ei veilomme for to bautaer som er laget her. Den ene bautaen er reist av den finske selvstendighetsforeningen i 1931 til minne om Långström´s død.
Långstrøm var en fryktet kaptein i Armfeldts arme. Han ble skutt i Forradal med en sølvkule av en bondegutt i bygda. I 1993 reiste Grønsetgrenda Velforening i Forradal et minnesmerke over de som tok Långströms liv. Tilbake til turen, jeg gikk rett opp fra bautaen mot Rundhaugen, men det var kronglete terreng helt til jeg kom inn på en blåmerket sti. Jeg gikk innom følgende poster før Bålhåmmåren:
Bjønnhølet 15 poeng
Rueneinnskriftstein 20 poeng
Litjvollen 15 poeng
Bålhåmmåren ga hele 100 poeng
Totalt 150 poeng
Totalt 2020: 2337
Antall turmål: 96.
Fra Litjvollen fulgte jeg blåmerket sti og traktorvei til toppen. Jeg gikk rundt Fordalstjønna før jeg fulgte ryggen mot toppen. Det er tre rundinger på toppen som passerer 408 meter. Toppen er flat, så det er vanskelig å finne toppunktet. Returen gikk nesten i samme ruta, men på slutten gikk jeg delvis etter blåmerket sti til gården Grønset.

Bauta til minne om Peter Långstrøm
Info om Peter Långstrøm
Info om Karolinerne
Posten ved Bjønnholet
Blåmerket sti mot Litjvollen og Bålhåmmåren
Hvis hoftekula begynner å krangle etter en strabasiøs tur i ulendt terreng finnes det en del reservedeler her på Litjvollen
Høyeste punkt på Bålhåmmåren
Trigpunktet og posten er ikke høyeste punkt