Skiskosammenbrudd. (Sko kjøpt 24.04-2017) (06.04.2020)

Start point Aunet ved Aunfoss Kraftverk (137m)
Ascents Aunfjellet (313m) 06.04.2020

Kjørte etter E6 Nord fra Grong til Aunfossen Kraftverk like før Fjerdingen. Tok til venstre over brua over Namsen. Kjørte inn til veiens ende ved Aunet. Parkerte ved jernbanelinja på Nordlandsbanen.
Myndighetene har bedt om at ingen tar toppturer i påska. men jeg valgte en lokal topp i Grong på kun 313 moh. Jeg så og lyttet etter tog og krysset jernbanelinja. Det er mye snø i dette området, men det var våt snø med gjennomslag. Etter kun en kilometers skigåing løsnet halve sålen under skiskoene. Fjellvettregel nummer elleve burde vært : Ha en rull gaffateip i sekken. Jeg prøvde å fortsette turen til fots, men jeg sakk ned en meter for hvert steg, så det var umulig. Jeg brukte skoreima for å knyte sammen sålen med skoa, men det fungerte dårlig. Jeg fortsatte i rolig tempo mot toppen. Skoene var kun tre år gamle, så kvaliteten var så som så. Den flate toppen besto av litt spredte furutrær. Bra vær i dag med ganske mye sol.
Dette var bestigning nr. 28 av 36 i Grong Kommune.

Avkjøring fra E6 ved Aunfoss Kraftverk
Parkerte ved jernbaneovergangen på Nordlandsbanen ved Aunet.
Fortsetter du etter dette sporet kommer du til Bodø
Flott utsikt mot Heimdalhaugen fra det flate topp-partiet.