Sundsøya (Øytopper 24/400) (29.03.2020)

Start point Solberg Bedehus, Buvika (12m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Sundsøya (109m) 29.03.2020

Fulgte vei 766 fra Sjøåsen til Buvika i Tøttdalen. Jeg parkerte ved Solberg Bedehus i Buvika. Dette bedehuset er eid av Tøtdal Kinaforening. Det var ingen aktivitet i dag så jeg tok sjansen på å parkere her. Det går vei helt ut til Sund men det hadde kommet mye snø så med lav bil uten firehjulstrekk er det litt vanskelig. Ubrøytet vei med noen bilspor blir til en flott skiløype. Jeg passerte brua mellom Lissbotnet og Tøttdalsbotnen og videre gjennom Mork gård. Passerte bomstasjonen for Sundsvegen som koster kr 60 med bil og de tar vipps. Passerte det fine Sundsvatnet og etter sju kilometer var jeg ved den ærverdige gården Sund som ligger like før Sundsøya. Det er laget en kunstig val over til Sundsøya. Et plastrør sørger for gjennomstrømming av vann. Jeg traff et par som hadde hytte på Sundsøya, og de mente det var dårlig skiføre på øya, og dette stemte. Det klabbet skikkelig i skogen, og under skiene samlet det seg både granbar, kvister og snø, så jeg valgte å forlate skien for å gå de siste 400 meterne. Oppe på toppen fant jeg steinen som Inger Lise og Otto hadde lagt på toppen i 2010. Jeg så etter flere steiner i området slik at jeg kunne legge enda en stein oppå, men det var ingen steiner der. Hadde Otto tatt med steinen fra fjærasteinan? Flott utsikt noen meter før toppen. På tur ned fulgte jeg en dal som går mellom de to toppene. Total lengde på denne turen ble 16,5 km. GPS spor kommer.

Brua over Lissbotnet. Den bratte Kariengskulen til høyre i bildet
Toppsteinen til Inger Lise og Otto på toppen av Sundsøya

Fantastiske ski

Written by Snilen 31.03.2020 16:20

Hva hadde du smørt med ? I gamle dager fantes en skismøring som het Bratlies stubber og stein. Den hadde kanskje funka her.

Sv: Fantastiske ski

Written by TERJES 31.03.2020 19:29

I gamle dager het det at BRATLIE SKISMØRINGER gir godt føre! Men under de rådende forhold på Sundsøya tror jeg dette ville ha hjulpet: SWIX HF10X Yellow 40g

0°C til 10°C

Klabbføre

Written by otto 30.03.2020 09:53

10 år siden denne steinen ble lagt på toppen. Ikke akkurat en skitopp dette.

Sv: Klabbføre

Written by TERJES 31.03.2020 01:35

Det er jeg helt enig i. Det ser triveligere ut på bildene du tok i Juli i 2010.