Innvordfjellet (Flatanger 26/67) (22.03.2020)

Start point Hamn (62m)
Ascents Innvordfjellet (333m) 22.03.2020

I dag var det mer gråvær og mye vind i høyden, så jeg la skiene på hylla og brukte føttene.
Jeg fulgte vei 766 fra Sjøåsen (FV17) og ved Tøtdal fortsatte jeg etter vei nr 6928 (Utvordvegen) Jeg parkerte 500 meter etter Hamn, og fulgte traktorveien i Vassleidalen. Traktorveien stopper like før Sandmovatnet. Her var det en trimkasse fra Den Norske Turistforening. Ved vannet lå det fire kajakker på land. Kanskje er de til utleie, jeg vet ikke. De to sammenhengende vannene her Sandmovatnet (201) og Botnvatnet (200) er fine å padle i. Skal du padle rundt disse vannene blir det en padletur på minimum 5 km. Vannet har flere holmer som kan bestiges og utforskes. Fra vannet gikk jeg opp i dalen i nord og kom meg opp vest mot den ryggtraversen som går mot toppen. Denne traversen ala Besseggen har Innvordvatnet på høyre side og Sandmovatnet på venstre side. Traversen går opp til en fortopp på 318 moh. Fra denne toppen må man ned i en steindal og videre opp mot enda en luretopp for så å komme opp på toppunktet. Den lille varden på toppen ligger ca 8 meter fra høyeste punkt. Fantastisk utsikt i alle kanter. Det var lite snø igjen her så det var ingen problem med fottur. Det hadde vært mulig å brukt ski etter traktorveien, men terrenget mellom Sandmovatnet og ryggtraversen er vel ikke velegnet for skigåing.

Trimkasse fra Turistforeningen ved Sandmovatnet. Jeg håper Turistforeningen overlever covid-19-pandemien økonomisk
Disse kajakkene ligger ved Sandmovatnet og venter på sommeren
Traversen går mot topp 318 til venstre. Hovedtoppen på Innvordfjellet i midten. Innvordvatnet 257 foran
Utsikt fra traversen ned mot holmer og islagt vann på Sandmovatnet