Sørfjellet (Namdalseid 47/58) NYE NAMSOS (20.03.2020)

Start point Statlandvatnet (136m)
Ascents Sørfjellet (411m) 20.03.2020

Ny tur i nykommunen Namsos. (Tidligere Namdalseid) Fra Fv 17 ved Sjøåsen etter vei 766 til Tøttdal. Videre til høyre etter vei 6928 (Utvordvegen) til Statlandvatnet. Parkerte ved avkjøring til Langodden. Like vest for denne avkjøringa går det en traktorvei til venstre til Jonettatjønna. Denne tjønna er sikkert oppkalt etter ei jente med det vakre navnet Jonetta som bodde i området ca 1890. Dette var et populært jentenavn på slutten av 1800tallet. Jeg gikk på ski forbi Jonettatjønna og fulgte en traktorvei et stykke oppover. Deretter litt småskog opp til snaufjellet. Området er et naturvernområde. Skikkelig høyfjellsfølelse på toppen, som har en varde og flott utsikt mot de kuperte fjellene i området og ned mot det store Statlandvatnet. Samme rute tilbake.
Trøndelag ≥ 100m pf. Trøndelag Nr. 632 av
1535 Peakbookelementer

Utsikt mot startstedet ved Statlandvatnet fra en liten varde på en fortopp til Sørfjellet
Spennende utsikt mot Havfrulifjellet med mer.