Tre topper i Osmarka (Osen 17-18-19/45) (16.02.2020)

Start point Vingvegen (35m)
Ascents Månskjennsheia (329m) 16.02.2020
Raplifjellet (371m) 16.02.2020
Vingheia (303m) 16.02.2020

Kjørte fra Fv17 på Osenkrysset og videre etter Fv 715 til Osen sentrum. På Osenfjellet var det speilblankt holkeføre. I Osen sentrum var det grønt og snøfritt. Kjørte inn på Myraveien og videre inn på Tenndalsveien. Parkerte på en lagerplass for containere inne i Vingvegen etter et skilt om parkering i Osmarka Traktorvei. Fulgte Vingvegen til det går en traktorvei til venstre mot Nordskardet. Fulgte denne til den krysser en bekk og gikk bratt opp i gammel/vill skog opp mot Vingheia. Ovenfor skoggrensa var det fint å følge heia inn mot toppen. Liten varde på toppen. Returnerte tilbake til Nordskardet og Vingvegen. På østsiden av Vingvegen ligger Månskjennheia. Her var det også bratt opp i gammelskog. Villmarkspreg over oppstigningen. Oppe på heia var det lett innover mot den lille toppvarden. Flott utsikt mot fjorden Vingan og det markerte Halsfjellet. Å komme seg ned fra Månskjennsheia var ikke lett, da det var flere trange kløfter ned, og det var ikke lett å vite om de gikk helt ned uten stup. Men kom meg ned i steinur med nysnø på og kom ned på en ny traktorvei. Gikk etter en sti nø for Halsan og kom ned mot Vallskiftbekken og inn til Sveslia. Her var det bratt i første del mot toppen. Liten varde på toppen og fin utsikt mot Svesfjorden. Denne traktorveien går helt til Sve. Men dalen fortsetter helt til Jøssund. Den lange fjellkjeden fra Osen sentrum (Osenalpene) med mange stupbratte topper (på vestsiden) går opp på østsiden av Seterbekken og videre til Jøssundlia og Skjellåa i Jøssund. På tur tilbake fulgte jeg traktorveien/veien langs Seterbekken ned til Tenndalsveien og videre til parkering. Langs traktorveien var det ca 5 km med nok snø til å gå på ski, men toppene kan ikke nås med ski. Flott vær med delvis sol hele dagen.

Skilting mot Vingan etter Vingvegen
Traktorvei opp Nordskardet følges et stykke mot Vingheia
Varden på Vingheia, De stupbratte fjellene bak er på østsiden av fjorden Vingan
Månskjennheia til venstre og Halsfjellet til høyre