Geocaching ved Værnes Kirke (06.02.2020)

Start point Coop Extra, Evja (11m)
Characteristic Walk

Det hadde kommet svært mye blautsnø gjennom natten. Jeg planla å ta en liten lokal spasertur med noen innlagte geocacher på turen. Geocaching er en hobby som passer best i den snøfrie årstiden. Jeg startet å gå fra Coop Extra , med Værnes Kirke som mål. Første cache var til minne om linnormen, et dragelignende fabeldyr. Stjørdal Kommune og Skiptvedt kommune har en linnorm i kommunevåpenet sitt. Jeg prøvde meg også på en cache nede ved turstien ved Stjørdalselva, men det var tett skogkratt med mye snø, så jeg fant ikke denne. Den tredje cachen var til minne om Sancta Margaretha som stakk en korsstav inn i munnen på en linnorm. Hun var en høybåren kvinne som led martyrdøden omkring år 300, og har derfor også fremstått som helgenen og beskytter av kvinner i barsel. En kopi av hennes helgenstatue står i Værnes kirke, og det er trolig at kirka ble viet til denne helgenen. Denne cachen ligger like ved Værnes Kirke. Det er mye historie i dette området.

Jossias var konge av Judea
Dette objektet står i hagen på Stjørdal Museum, ved Værnes gamle prestegård
Turstien går langs Stjørdalselva
Her er det mange valg. På Haraldreina overnattet Harald Hårfagre før angrepet på Berri Gård