Storheia i Osen (Osen 13/45) (19.01.2020)

Start point Skippelvbrua (27m)
Ascents Storheia i Osen (345m) 19.01.2020

Kjørte etter Fv 715 mot Osen. Like etter Skippelvbrua i Steinsdalen går det en vei til høyre skiltet Lilleenget Camping. Det er registrert en bestigning i 2015 av denne toppen av Rnossum. Men hun har registrert feil topp. I.flg. gps-sporet hennes har hun vært på kommunetoppen i Osen som også heter Storheia. (600 moh). Jeg gikk over jordet på Lilleenget og fulgte en del dyretråkk oppover. Det er helt snøfritt på disse høydene i Osen nå. Dette var fjerde søndag med kulingvarsel og kraftig regn. Greit terreng etter forskjellige dyrestier. Kom opp til en varde på et platå før Storheia, og siktet meg inn mot en dal midt på Storheia. Jeg kom til den smale, høye varden på trigpunktet og pb-punktet på 344,6 moh. Men det ligger en 1,9 meter høyere topp 147 meter øst for TP/PB. (346,5 moh) Kraftig vind på toppen, så jeg måtte ned i knestående for å få tatt bilder. På tur ned gikk jeg innom Tausdalsfossen i Skippelva med kraftig vannføring. (ikke langt fra Lilleenget og Skippelvbrua)

Parkerte på veien inn til Lilleenget Camping
Jeg gikk opp i midten av Storheia bak denne varden på et platå før Storheia
En spesiell konstruksjon på denne varden
Den høye smale varden på trigpunktet på Storheia
(344,6 moh)
Den høye smale varden på trigpunktet på Storheia (344,6 moh)
Høyeste topp på Storheia (346,5 moh)