Vardheia (Indre Fosen 9/57) (05.12.2019)

Start point Skogen busstopp (127m)
Endpoint Rørvik ferjeleie (1m)
Ascents Vardheia (359m) 05.12.2019

Ny tur til Flakk ferjeleie for å sjekke offentlige kommunikasjoner på Fosen. Jeg parkerte gratis på ferjeleiet, og gikk inn på ferja kl. 0830. Fortsatt gratis transport over til Rørvik ferjeleie. Toppene i Fosen begynner nå å bli litt langt unna ferjeleiet, så jeg planla å bruke buss. Buss nr. 350 som går til Sandviksberget i Osen hadde kjørt inn på ferja. Jeg gikk om bord i bussen på ferja og kjøpte billett til Skogen. Dette er nærmeste holdeplass i forhold til Vardheia. Prisen for bussen (25 minutter) kostet kr 38, - Skal man ha med bilen ut til Fosen koster det 262 kroner en vei.
Jeg gikk gjennom gården Skogen, og bak fjøset her starter det en traktorvei som jeg fulgte til ei høyspentlinje dukket opp. Videre i lett terreng mot den store toppvarden på Vardheia. Det var montert et tre med julelys på toppvarden. En har allerede vært her med ski, men nå har snøen forsvunnet. Det går bilvei opp til Vardheia, så jeg fulgte denne veien ned til Pukstad. Planen var å ta en returbuss fra Stadsbygd til ferja, men jeg var så tidlig på Stadsbygd, så jeg valgte å gå tilbake til ferja. Det er flere topper i Fosen, som ligger i løypa til bussen, så her er det flere muligheter senere. Jeg rakk 1300 ferja tilbake.

Bompæng
Snøen har forsvunnet på Fosen
Bilvei til toppen av Vardheia. Jeg kom ned her
Den store toppvarden på Vardheia
Pyntet juletre med julelys
Mastra sett fra toppvarden på Vardheia

Miljøvennlig topptur

Written by SturlaS 06.12.2019 07:44

Flott å se at kollektivtransport benyttes til toppturer!

Sv: Miljøvennlig topptur

Written by TERJES 06.12.2019 12:33

Enda en fordel med kollektivtransporten er at da kan du starte en plass og komme i mål en annen plass, slik at man unngår T/R turer.