Fantastisk verdensberømt klatrefelt i Hanshallaren (10.11.2019)

Start point Einvika (26m)
Ascents Einvikfjellet (161m) 10.11.2019
Visits of other PBEs Hanshelleren (120m) 10.11.2019

Etter bestigningen av Middagsfjellet i Vik i Flatanger kjørte jeg tilbake over Glasøya til et forsamlingshus ved Einvika hvor jeg parkerte. Jeg gikk først opp nordsiden av Einvikfjellet. Her er det lett terreng men mye is. Jeg passerte et lite vann og gikk til den lille toppvarden. Jeg gikk litt videre til en større varde med utsikt mot Hanshallaren og Strøm. Jeg vurderte å gå ned mot Strøm på sørsiden av Einvikfjellet, men strekene på kartet virket ganske tette, så jeg gikk tilbake til veien ved Einvika. Fortsatte etter vei skiltet Strøm klatrefelt. Jeg hadde østsiden av Einvikfjellet på min høyre side, og her var det bratt og klatrefelt oppi fjellsiden. Jeg så en langsgående kløft som går mor toppen. Kanskje er det mulig og gå/klyve opp her uten tau? (sommer) Jeg gikk videre til infotavle ved parkeringa ved Strøm. Her var det info om Hanshallaren og om padleruter i området.
Det var skiltet tursti mot Hanshallaren og videre opp på selve fjellet. Jeg gikk etter en tydelig sti mot hallaren. Jeg kom ned i ei steinrøys med spektakulære steinformasjoner. Her var det skiltet mot et utedo sponset av sparebanken Midt-Norge. Utedoet står like ved inngangen til hula. Sitter du her med døra åpen har du utsikt rett opp mot ei svært bratt og vanskelig klatrerute. Jeg gikk inn i hula/helleren. Her inne var det helt tørt og det var en del tau her. Det ene tauet gikk rett opp i taket. Det var som et månelandskap her inne med et lag med støv. Her var det tydelige avtrykk av klatresko. Jeg må si at jeg er imponert av de som klatrer disse krevende rutene. Dette er vel regnet som verdens mest krevende rute. Grad 9C. Grad 10 er vel høyest men da må men vel klatre som en edderkopp. Jeg returnerte samme vei ned til Strøm. Det var en del is oppe i fjellsiden mot Helleren. Hvis det hadde kommet tørr nysnø her ville det vært umulig å gå opp.

God skilting mot Klatreparadiset
En gammel ærverdig melkerampe ved Einvika.
Et lite vann før toppen av Einvikfjellet. God havsutsikt
En liten varde ved trigpunktet på Einvikfjellet. Utsikt mot Store/Litle Hestholmen
En større varde på Einvikfjellet med utsikt mot Strøm/Hanshelleren
Den bratte østsiden av Einvikfjellet med klatrefelt
Strøm/Hanshelleren sett fra Strømsvika
Info om padleruter ved Strøm
Info om Hanshelleren ved Strøm
Utsnitt av infoplakaten
God sti mot Hanshelleren
Mye is i fjellsiden
Hanshelleren
Flott steinformasjon i urda under hanshelleren
God skilting mot utedoet
Norges mest spektakulære utedo med panoramautsikt
Bratt i Hanshelleren
Bratt over Hanshelleren
Tau inne i Hanshelleren
Tau rett opp i taket i hula
Fotavtrykk inne i hula
Utsikt fra inne i helleren med tau