Ett av 178 Middagsfjell (Flatanger 15/68) (10.11.2019)

Start point Sørenden av Vikvatnet (25m)
Ascents Middagsfjellet (257m) 10.11.2019

Kjørte til Vik I Flatanger. Like før kirka går det en vei til venstre skiltet Floan/Vedvika. Kjørte langs Vikvatnet i !,4 km før parkering i enden av Vikvatnet. Det går en tursti (Din Tur) rundt hele Vikvatnet. Jeg gikk langs sørenden av vatnet og startet oppstigningen mot Middagsfjellet. Dette fjellet er et av de få i Flatanger som er besteget av andre. SiljeMari fra Namsos har vært her, men hun har ikke registrert nye topper siden 2016. Jeg gikk opp i en skogkledd ganske bratt åsside til det flatet ut mot toppen. Over skoggrensa var det mye is på snaufjellet. Det står en stor firkantet varde ca 190 meter fra høyeste peakbookpunkt. Denne firkantete varden er tre meter lavere en høyeste punkt. Det var en liten varde fem meter fra høyeste punkt med flott utsikt mot Jøssundfjorden. Det var fremdeles sauer på beite nede i skogen her. Det har ikke kommet snø her ennå.

Like før Vik kirke går det en vei mot Floan/Vedvika
Info om turstien rundt Vukvatnet
Vikvatnet var delvis islagt. PB-toppen Røythaugfjellet bak
Ei lita rødmalt hytte ved Vikvatnet
Grønt og fint i åssiden mot Middagsfjellet