Glasøyfjellet (Øytopp 23/400) (Flatanger 14/68) (03.11.2019)

Start point Traktorvei NV for Glasøyfjellet (11m)
Ascents Glasøyfjellet (158m) 03.11.2019

Etter bestigningen av Trefjordfjellet og Røythaugfjellet kjørte jeg tilbake til Glasøya. Jeg parkerte ved innkjøringen til en traktorvei. Et stykke innover denne traktorveien går det en vei til høyre opp til en bygning som tilhører Glasøy vannverk. Jeg gikk rett opp fra her mot Glasøyfjellet. Men dette er Flatanger så det var en loddrett fjellvegg rett i mot oppe i høyden. Her kom jeg inn på en sti (som også har lagt ut tau ved ei dyp kløft) Det går en bratt kløft opp mot toppen, men den er umulig å følge da det er et 10 meters stup oppe i kløfta. Stien går faktisk litt nedover før den begynner å stige mot toppen på siden av kløfta. På toppen er det et trigpunkt på høyeste punkt og det er mange varder på toppen, en med trimboks. Øst for toppen er det en stor, gammel mosegrodd varde. Jeg returnerte ned samme vei, men jeg tror stien går ned til et annet sted enn vannverkbygningen. Fin populær topp.

Glasøyfjellet
Glasøy vannverk opp mot Glasøyfjellet
Utsikt fra oppstigningen til Glasøyfjellet mot Halmøya
Loddrett fjellvegg mot Glasøyfjellet
Litt uryddig terreng
Trigpunktet på Glasøyfjellet
Varde med trimboks på Glasøyfjellet
Denne varden øst for toppen av Glasøyfjellet er både mosegrodd og gammel
Her er det lagt ut tau ved ei kløft mot Glasøyfjellet
Her er det en som har glemt den eksklusive Patagonia-capsen sin
Sola har gått ned ved Morkavatnet mot pb-fjellet Geitaneshatten

Utsikt

Written by SturlaS 04.11.2019 08:31

Fin utsikt mot verdenskjente Hanshelleren (bildet av den fine gamle varden). Der borte har nok Adam Ondra skuet over mot Glasøyfjellet mens han tok en pust i bakken under arbeidet med Change og Silence.

Sv: Utsikt

Written by TERJES 05.11.2019 00:21

Jeg måtte google litt, og jeg var ikke klar over at Hanshelleren er verdens hardeste klatrerute (Grad 9C), og at det også er laget en film om dette. Jeg skal stikke innom når jeg skal bestige Einvikfjellet. (Kun for å se) Den spennende filmen fra Flatanger ligger her: