Hårstadfjellet (Flatanger 11/68) (27.10.2019)

Start point Forsamlingshuset ved Sørnesset (89m)
Ascents Hårstadfjellet (234m) 27.10.2019

Tur nr. 3
Etter bestigningen av Hyllfjellet ved Uransvatnet fortsatte jeg å kjøre etter vei nr 6304 til Sørnesset. Her er det et forsamlingshus med stor parkeringsplass. Det er bestandig greit å parkere på slike steder. Hårstadfjellet som er en slags travers over flere topper med navn som Nordfjellet, Ramnfjellet, Håstadfjellet etc. Ved forsamlingshuset er det stup ned fra fjellet. Jeg gikk
litt øst for parkeringa og gikk opp ei ur med mye stein. Oppe på fjellet var det snaufjell. og fint å gå etter ryggen mot toppen. Skikkelig høyfjellsopplevelse her til tross for beskjeden høyde. Fantastisk utsikt. På returen valgte jeg å fortsette vestover, for å prøve å komme meg ned den veien. Det var bratt og flere plasser måtte jeg litt opp pga små stup nedover fjellsida. Det er litt dårligere oversikt når man går nedover. Jeg kom meg ned og fortsatte etter veien tilbake til bilen.

Jeg parkerte ved dette forsamlingshuset under brattsida på fjellet
Skikkelig steinur på tur opp mot Hårstadfjellet
Utsikt mot Håstadvatnet
Fin snaufjellrygg mot toppen
Toppvarden på Hårstadfjellet med utsikt mot havet
Toppvarden på Hårstadfjellet med utsikt mot Håstadvågen
Det er bratt ned mot veien
Vestsiden av Hårstadfjellet med ei minitjønn under