Suluhallarfjellet (226 MOH) + Geitaneshatten (Flatanger) (13.10.2019)

Start point Stup under Steinkjerringa (59m)
Ascents Geitaneshatten (209m) 13.10.2019
Suluhallarfjellet (226m) 13.10.2019

Kjørte fra Fv17 ved Sjøåsen etter vei 766 mot Flatanger. Etter passering av Jøssundkrysset og etter passering av brua over elva mellom Gårdsetervatnet og Morkavatnet parkerte jeg på ei lita utkjøring på høyre side rett under stupet under Steinkjerringa. Fulgte veien et lite stykke og startet oppstigningen mot Suluhallarfjellet. Fjellet er oppgitt med en høyde på 124 moh på Peakbook, men det riktige er 226 moh. Selve toppen har blankskurt berg. Ingen markering. Returen fra toppen vil jeg ikke anbefale hvis du ikke er interessert i vindfallsskog og rotvelt med mye mose og store mengder med lav. Jeg kom ned til en skogsbilvei som kommer fra Hundstigdalen. Her var det en elgjegerbil parkert, men jeg så ingen elgjegere. Det var også aktivitet med firhjulinger med henger og traktorer på hovedveien. Jeg fortsatte å gå etter Lauvsnesveien og på enden av Morkavatnet gikk jeg ned til en dam, hvor Småkraft A/S har et minikraftverk. Jeg fortsatte over dammen og gikk opp til Hattjønna og hadde Saghetta på venstre side. Fortsatte opp til Geitaneshatten. De siste tjue meterne måtte jeg klyve opp i ei grasrenne med litt småskog å holde seg fast i. Meget fin utsikt fra toppen mot Morkavatnet. Retur samme vei til parkering.
FLATANGER 5-6/68. Mange spennende og eksotiske topper i Flatanger.

Toppartiet av Suluhallarfjelet
Blankskurt berg uten markering på toppen av Suluhallarfjellet
Spennende ulendt terreng på tur ned
Utsikt mot Saghatten og Geitaneshatten, som er neste mål
Jeg kom ned på denne skogsbilveien som kommer fra Hundstigdalen
Info om dammen i utløpet av Morkavatnet
Dammen over utløpet av Morkavatnet
Nedenfor dammen på Morkavatnet. Vannet går i rør et stykke før det slippes fri.