Geocaching i Stjørdal (26.09.2019)

Start point Hollan (57m)

Sein oppstart på jobb i dag, så jeg valgte å ta en trimtur med innlagt geocaching. Jeg parkerte i starten på en traktorvei ved gården Hollan. Første cache var ved en taubane som gikk opp til et kalkbrudd oppe i den bratte fjellsiden . Den ble nedlagt i 1961. Det er fremdeles rester av denne taubanen, men jeg fant ikke cachen. Jeg gikk videre etter en fin traktorvei og passerte nord for Hilbergan og gikk opp til ei lita tjønn rett sør for høyde 445. Etter litt vandring i åpent terreng og litt myr kom jeg til en ny traktorvei. Tok av til høyre mot Gammelvollen. Her fant jeg cachen etter litt leiting . Returnerte mot cache nr 3. Her kommer det ned en bekk i Flåhalla. Det er et fascinerende skue å se denne bekken som kaster seg nedover den stupbratte kløfta. Denne cachen skulle henge i ei grein, men jeg fant kun en drikkekopp i ei grein, for den som vil drikke det friske fjellvatnet. Ingen har tatt denne cachen siden Mai 2018. Jeg fulgte traktorveien og kom ned til ei parkering i et steinbrudd ved gården Holan. Fulgte veien tilbake til gården Hollan til min parkering. Et cachefunn av tre mulige er vel heller dårlig, men en kjempefin tur.

Rester av en taubane fra gården Hollan opp til et nedlagt kalkbrudd
Et spennende insekt i den nedlagte taubanen
En idyllisk traktorvei inn mot Hilberga
Passerte denne fine tjønna sør for høyde 445
Her er det ikke mulig å gå opp, men bekken kommer ned.
Her kan du drikke vann fra bekken. Koppen henger på nullpunktet for geocachen