Nye Namsos Kommunes vestligste punkt (25.08.2019)

Start point Kvennlandseterveiens ende (164m)
Ascents Elgsjøheia (578m) 25.08.2019
Hesten (486m) 25.08.2019
Visits of other PBEs Austvatnet p-plass (160m) 25.08.2019
Kvennlandsseterveien (85m) 25.08.2019
Grasvasskardet (462m) 25.08.2019

Kjørte fra fra Fv 17 ved Osenkrysset og fulgte Fv nr 715 til Kvernland i Steinsdalen. Tok av til venstre etter Kvennlandseterveien. Etter passering av brua er det en bomkasse. Turen koster kr 25, men veien er stengt for bobil og bil med campingvogn. Det var ingen bomlapper og ingen giro og ingen vippsnummer, så jeg kjørte gratis. Helt på enden av veien fulgte jeg skilting til Storheia(kommunetopp)/ Østvatnet til parkeringsplassen. 5,3 km fra hovedveien. På tur opp fulgte jeg ikke skilting mot Storheia, men valgte en vei som går inn til ei hytte. Fortsatte videre forbi hytten uten sti, men etter ca 200 meter kom jeg inn på nedre sti til Østvatnet (merket) Denne stien passerer den vakre og ville Østvassfossen. På oversiden av fossen krysset jeg elva og tok kursen mot Hesten. Det var kraftig regn og sterk vind på toppen. (som meldt fra Yr) Fortsatte videre mot Elgsjøheia. Jeg holdt høyden og unngikk Elgsjømyran. På fjellet mot Elgsjøheia gikk regnet over til haglbyger. Ufyselig vær, med litt innslag av tåke på toppene. En liten varde med to uleselige skilt på den lille toppvarden. Klippetang her. 8,5 km opp hit. Fortsatte videre i lettgått terreng mot Vaajjatjonne. Nord for denne tjønna ligger det eksklusive punktet mellom Osen, Roan og Namdalseid (som blir Namsos Kommune fra 01.01.2020) Dette blir da det vestligste punktet i Namsos Kommune) Det finnes ingen liste over disse ytterpunktspunktene i kommunene, men det ville uansett blitt en nerdeliste, men det er jo en viss interesse for det sydligste og nordligste punktet i Norge. Det vestligste punktet i Namsos ligger ca 50 meter vest for ei lita grasvokst tjønn i Grasvassdalen. Ingen markering av dette punktet. Fire meter fra punktet er det mulig å sette seg ned på en slags steinhylle (sofa) På tur tilbake fulgte jeg Grasvasskardet ned til kryssing av Austvasselva og kom ned til Østvassgården. Dette er en utleiebolig v/Osen fjellstyre (Inatur) på 100 kvadratmeter og 15 sengeplasser for kun kr 450 pr døgn. Fortsatte etter den øvre Østvassstien, passerte noen beitende kyr og kom ned etter en traktorvei ned til parkeringa. På siste delen av denne turen sluttet det å regne.
HESTEN - OSEN 5/47
ELGSJØHEIA - ROAN 2/25

Parkering for Storheia og Østvatnet på enden av Kvennlandseterveien
Fulgte både nedre og øvre sti til Østvatnet
Passerte den vakre og ville Østvassfossen
Toppvarden og trigpunktet på Hesten
Utsikt mot Elgsjøen. Hesten til høyre i bildet
Toppvarden og trigpunktet på Elgsjøheia
Vaajjatjonne i sikte
Den vakre grasvokste Vaajjatjonne
Denne grasvokste tjønna ligger 50 meter fra Namsos Kommunes vestligste punkt (fra 01.01.2020) Punktet ligger et stykke oppe i åssiden
Utsikt fra Namsos kommunes vestligste punkt mot vest
Utsikt fra Namsos kommunes vestligste punkt mot øst. Kommunetoppen Storheia bak
Østvatnet sett fra Grasvasskardet. Pb-toppen Blåheia til venstre
Kryssing av Austvasselva
Trekunst
Utleieboligen Østvassgården
Kun kr 450 pr døgn
Ei vill ku i skogen
Ku og okskalver på beite ved Østvassgården