Naturperler i Namsos (Prøvetur til Bukamyrfjellet) (17.08.2019)

Start point Bommen ved veien til Høknesvatnet
Characteristic Fishing
Ascents Bukamyrfjellet (216m) 17.08.2019

Ny prøvetur til Bukamyrfjellet via Daudmannstjønna. To barnebarn (7 og 10 år) og jeg startet ved bommen fra Fv 17 til venstre etter flyplassen og barnehagen. Veien er skiltet mot Høknesvatnet. Vi skulle forsøke fiskelykken i Høknesvatnet. Det er tre km. fra bommen og opp til Høknesvatnet.
Vi rotet litt rundt vannet, men det var svært mye vannliljer langs kanten av vannet. Vi fant en flytebrygge nedenfor ei hytte på nordsiden av vannet. Det var mange vannliljer her også, men vi halet i land en ørret. Fortsatte videre etter stien mot Daudmannstjønna. Det er flere plasser i landet som har tjern med dette navnet. Det er kun en plass i landet som har et fjell med navnet Dødsfjellet. Dette ligger i Grong kommune. Like før Daudmannstjønna gikk vi opp i skaret mot Bukamyrfjellet. Vi måtte passere noen kampesteiner, men kom inn på noen dyrestier, og så ganske fort lysningen mot toppen. Fant en sti til venstre og opp til toppen. Planen var å ta returen ned Uppurskaret hvor det ligger et flyvrak fra krigens dager, men vi bommet, og tok oss ned et skar vest for Uppurskaret. Dette skaret er ingen god nedfart. Vi kom ned på traktorveien som går fra veien ved Høknesvatnet og inn mot Uppurskaret. Denne traktorveien var nyslått og fin å gå etter.

Skilting mot Høknesvatnet fra Fv 17
Veien mot Høknesvatnet er stengt med bom
Det går en fin traktorvei et stykke inn mot Uppurskaret
Dagens fangst fra Høknesvatnet
Bukamyrfjellet sett fra Daudmannstjønna. Oppgang i skaret til høyre
Kommer du til dette skiltet har du gått for langt