Holemsfjellet+ SV for Ådalen (Snåsa 12-13/53) (16.07.2019)

Start point Ådalsvegen v/ Vakkerdalen (271m)
Ascents Holemsfjellet (796m) 16.07.2019
Sørvest for Ådalen (428m) 16.07.2019

Kjørte etter E6 fra Snåsa i retning sør. Sør for Heimvatnet går skogsbilveien Ådalsvegen til høyre.
Det er avgift på 50 kroner for denne vegen. Jeg kjørte 7,8 km før jeg parkerte ved oppgangen til Vakkerdalen. Jeg krysset Hammerelva som var ganske dyp her pga. myr. Vakkerdalen er ganske vill de første 1,5 kilometerne, men greit å gå hvis man holder litt høyde til høyre for bekken. Lenger opp åpner terrenget seg og Vakkerdalen er meget vakker. Vakkerdalen går nesten helt til toppen av Holemsfjellet. Det er kun Otto fra peakbook som har besteget dette fjellet før. Veldig bra utsikt mot Snåsavatnet fra toppen. Varde på toppen, og trigpunktet har lagt seg i dvale i ei grop under varden. På returen siktet jeg meg inn i retning den navnløse toppen SV for Ådalen på andre siden av skogsbilveien. Returen tilbake til veien var ikke helt optimal. Jeg krysset Hammerelva en gang til og gikk over veien og opp til toppen. Passerte ei høyspentledning og ei lita tjønn. Noen vedrester med spiker på toppen. (ikke trigpunkt, det ligger noe lavere litt unna høyeste punkt.) Returen gikk etter noen fine myrdrag ikke langt fra høyspentlinjen. Litt ulendt ned mot veien.

Snåsa stasjon
Kontantkasse på Ådalsvegen. (kr 50)
Krysset Hammerelva på denne myra
Vakkerdalen er litt vill i begynnelsen
Her blir Vakkerdalen bredere og vakrere
Litt snø mot toppen
Ei lta tjønn like ved toppen av Holemsfjellet med fantastisk utsikt mot Snåsavatnet
Trigpunktet som sto oppreist i 2016 har lagt seg ned. Varden på Holemsfjellet bak
Passerte dette vannet på returen mot vegen.
Ganske lite vann i Hammerelva.