Rapheia (Namdalseid ≥ 100m pf. 20/59) (11.02.2018)

Start point Jektheia Friluftsparkering (246m)
Ascents Rapheia (554m) 11.02.2018

Ny tur til Namdalseid. Kjørte ut til Jektheia friluftsområde på Sjøåsen. Betalte kr 20, og kjørte 2,7 km opp til parkeringa. Her parkerer du oppe i et høyfjellsterreng med oppkjørte spor, mellom spredte furutrær. Fulgte løypa langs Jektheia, og satte kursen mot Vakkermyrvatnet. Gikk litt bortenfor vannet og dreide opp til venstre i en fin trase mot toppen. Det eneste problemet var at oppe i høyden var det ekstremt kraftig vind. Det var så vidt jeg klarte å holde meg på føttene. Under fotografering av varden måtte jeg ta bildene i liggende stilling. med skistavene under meg. Hadde vinden fått tak i noen løse gjenstander hadde de fått ekspressfart ned i avgrunnen. Kjørte fort tilbake ned til Vakkermyrvatnet med rolige vindforhold. Kom inn på ei fin scooterløype. Gikk over Torvfjellet på returen. Skiterrenget her oppe får toppkarakter.

Kr 20 i parkeringsavgift opp mot Jektheia friluftsområde.