Haugåsen (Høylandet ≥ 100m pf. 6/32) (04.02.2018)

Start point Sidevei mot Storgrønningen (191m)
Ascents Haugåsen (390m) 04.02.2018

Kjørte etter Fv17 til Høylandet. Tok av til venstre etter vei 776 (Skrøyvdalsveien.) Koste meg med Radio Trøndelag (FM) som hadde psykologlunch på programmet. I dag snakket de om parasitter og ti meter lange innvollsormer med smilefjeshode. Det er vel bare å bestille time etter disse historiene. Sju kilometer fra Høylandet parkerte jeg ved ei brøytet utkjøring ved veien til venstre mot Storgrønningen. Jeg startet feil i ulendt terreng til jeg kom opp til ei hytte. På tur ned viste seg at det går vei opp mot hytta ca 200 meter fra der jeg feilstartet. Fra like før hytta går det en gjengrodd traktorvei et godt stykke opp mot toppen. Problemet er alle lauvtrærne som har lagt seg ned pga snøen. Mange flotte åpninger i skogen mot toppen. Selve toppen er veldig flat. Det skal være et trigpunkt på høyeste punkt. men dette var nedsnødd. Turen ned gikk mye bedre. Jeg gir ros til Høylandet for at de har brøytet parkering her.

Vei 776 mot Geisnes ferjeleie
Ei hytte i skogen
Mye lauvskog med snø i traktorveien
Delvis fint skiterreng opp mot toppen av Haugåsen
Flatt og fint opp mot toppen av Haugåsen