Trollknuten (18.06.2017)

Start point Ekornfossen i Botnan (124m)
Ascents Trollknuten (354m) 18.06.2017

Jeg kjørte ut til Sørenget skole og fortsatte etter skilting til Duna. Det er 19 km fra Sørenget til Duna. Fortsatte fra Duna og kjørte 2,4 km til brua over Ekornelva. Like før brua tar det av en 80 meter lang vei til grustaket ved Ekornfossen. Det var meget stor vassføring i fossen nå. Første del av turen besto i samling av seks geocacher. Det er en tydelig god sti innover på nordsiden av ekornelva. Rett sør for Storlia utvider elva seg og ligner på ei lita tjønn. Her dreide jeg nordøstover, og gikk etter ei myr og videre opp i fint åpent skogsterreng etter ca 900 meter dreide jeg nordvest og vest mot Trollknuten. Jeg startet på ryggen av Trollknuten like før ei lita tjønn. Her passerte jeg en stor stein som man kan søke ly under hvis det regner, og jeg passerte også en stein som ser ut som en flyvende tallerken (ufo) Det er meget vakkert på toppen med god utsikt mot Duna og Vetterhusbotnet. I motsatt retning ser man alle trollknutene og det markerte fjellet Sørlipynten. Det er en spiss stein som markerer toppen, og som vises i god tid før man når toppen. Jeg gikk også innom den nordlige Trollknuten, men den er to meter lavere enn sørtoppen Denne turen var en prøvegåing for Naturperler i Namsos, og Trollknuten var en naturperle av de sjeldne.

Fra Duna mot Trollknuten
Ekornfossen
Her gjemmer det seg en liten fugleunge
Fra dette rolige partiet av Ekornelva dreier man nordøst mot Trollknuten
I hullet i dette treet var det mye mas og skriking fra fugleunger
Her kan man søke ly under storsteinen på ryggen til Trollknuten