Folkevandring til Snota (12.09.2015)

Start point GRÅSJØEN PARKERING (500m)
Ascents Snota (1,669m) 12.09.2015

Einar, Anders og jeg planla en tur til Snota på sparket. Jeg startet fra Stjørdal klokka 0430, og første utfordring var å finne fram til Einar, som skulle kjøre til Surnadal. Etter å ha passert et treplanskryss ved E6 og kjørt gjennom en del rundkjøringer, brukte jeg fjellkartet på gps en og navigerte helt fram til huset. Vi plukket opp Anders og kjørte mot Surnadal. Like etter kommunegrensa til Surnadal, svingte vi av bomvegen (60 kr) til Foldsjøen og Gråsjøen. Parkerte ved Gråsjøen parkering og begynte å gå. Distansen på infokartet var 11 km en vei men gps en viste 12 km en vei. Det var en del våte partier i begynnelsen av stien. Vi satset på å gå "nystien" fra Svartvatnet og opp til stien fra Trollheimshytta, men vi snakket med ei fra Rindal, og hun sa at denne stien var ikke ny for Rindalingene. Stien har vært brukt i flere generasjoner. Det var satt opp skilt med Snota ved Svartvatnet. Vi var litt spent på hvordan det var over breen, men det var mye snø, og gode våte tråkk etter breen, så isbrodden ble liggende i sekken. Men det er merket en ny sti, med en rødmalt pil til venstre like før breen, som kan brukes ved vanskelig forhold. Det var litt langdrygt opp stein urda mot det flate toppartiet. God utsikt mot Litj Snota bak oss, men vi valgte å droppe den toppen denne gangen. Det var meldt laber bris med åtte sekundmeter vind på toppen, men det var tilnærmet helt vindstille, og det var et folkehav på toppen. Jeg tror det må ha vært minst 100 stykker på toppen i dag. Det var svært mange der med speilreflekskamera, som tok bilder på alle kanter. Rett nedenfor toppen ved utløpet av breen er det et par irrgrønne vann, mens vannet ved oppgangen til Litjsnota er blått. Bratte stup under toppen. Det var en hel gjeng fra Autronica på toppen, mens vi tre representerte Nortura Malvik. Det var også en mann der fra Averøy som var på jakt etter Geocasher. Jeg ser av en annen turrapport her at Sola 19 var opp samme dag, men det er jo vanskelig å se hvem som er peakbookere. De fleste hadde jakke så Peakbookskjorta vistes ikke. Men det var faktisk en som gikk opp i kun shorts og ryggsekk. Vi tok en laang pause på toppen, og hadde to matpauser, en på tur opp og en på tur ned. Einar innførte et helt nytt pauseopplegg, med flere mikropauser underveis. Dette kan være viktig hvis hjernen eller føttene føles tunge. Einar hadde også rekorden med drikke underveis, med totalt tre liter. Anders hadde glemt å ta med toppdram til toppen. Turen opp til Snota er en skikkelig kremtur, og stien er lagt veldig fint i terrenget, og med dette kjempeværet i midten av September, ble dette en uforglemmelig tur.