ÅSKAMMEN, MYMAURHAUGEN OG NORDSKARDVATNET (28.12.2014)

Start point VIK KIRKE, OTTERØYA

OTTERØYTRIMTUR

Kjørte ut til Vik kirke på Otterøya og parkerte der. Det hadde kommet mye snø, og det er nesten alltid mulig å parkere ved kirkene. Utfordringen på vinteren er jo det å finne egnet parkering. Like ved Skomsvoll Samvirkelag var det kjørt opp trikkeskinner. Målet i dag var å ta tre Otterøytrimposter. Jeg fulgte trikkeskinnene mot Åskammen. Det var ikke oppkjørt spor den siste biten, men noen hadde gått der dagen før. Jeg planla å ta en snarvei tilbake mot gården Otterøy, men sporet gikk i feil retning. Jeg forlot sporet og gikk etter gps, men det var svært ulendt gjennom denne skogen. Ved hovedveien og gården Otterøy fulgte jeg et traktorspor og en godt tråkket sti mot Mymaurshaugen. Dette var post nr to i dag. Returnerte til hovedveien og fulgte denne til Skomsvoll Samvirkelag og tok av veien mot Survika, hvor industrigrunderen og predikanten Hans Nielsen Hauge regjerte i sin tid. Jeg fulgte veien til Nordskardvatnet og noterte navnet i den siste posten i dag. Returnerte i snøvær og mørke tilbake til bilen. Totalt 19 km på ski i denne gangen.