NORDLEDEN (PILEGRIMSTUR) (09.11.2014)

Start point GLØSHAUG KIRKE (179m)

NORDLEDEN

Vi (Magne fra Spillum, Johannes fra Høylandet og jeg) planla en pilegrimstur etter Nordleden, som går fra Gløshaug kirke i Grong kommune og til Stiklestad. Fra Stiklestad går ferden videre etter St. Olavsleden til Trondheim. Total distanse ca 280 km, sannsynligvis lengre. Magne og jeg har gått hele ruta tidligere. Vi startet fra Gløshaug krk etter en meget godt merket led. Leden går etter fine grusveier og langs kavlveien ved Spennmyra. Det er mange fine infoskilt langs veien, blant annet om Storspova på Spennmyra og en spennende historie om jenta Bon-Ingbor. På strekningen Gløshaug krk - Grong er det kun et lite stykke som går langs E6. Fra Fossland og opp mot Berge er det bratt og videre fra Berge er det skikkelig tøft fjellterreng med bratt sti over Djupdalen. For de vandrerne som er vant med å vandre i Spania i Santiago de Compostela på spanske landeveier og gater blir nok dette i tøffeste laget. De som vandrer langs pilegrimsledene har vanligvis med et pilegrimspass hvor man får stempler underveis. Fine minner fra turen. Vi stakk innom Grong gård, og fikk stemplet i passene. Kirkekontoret i Grong har laget et pilegrimsstempel med motiv fra Gløshaug kirke. I og med at vi gikk på en søndag, må vi prøve å få dette stemplet senere. Fra Grong sentrum går leden helt nede i elvekanten på elva Sandøla, og videre mot den spektaktulære Tømmeråsfossen. Men vi avsluttet turen denne gangen ved Grong Jernbanestasjon. Totalt 16,4 km.

Nordleden starter ved Gløshaug kirke
Infotavle ved Gløshaug kirke
Nordleden er godt skiltet
Pilegrimsvandrere langs kavlveien ved den store Spennmyra
Info om Storspove ved Spennmyra
Magne og Johannes på tur ned til Olavskilden
Pilegrimsledene kan også sykles
Interressant historie om Bon-Ingbor
Bru over bekken (Nordleden)
Grong Gård stempler pilegrimspassene
Grong Kirke
Bjørneunger i Grong
Nordleden går langs elvebredden av Sandøla