Kajakk til Iungsdalshytta og topptur til Stolsnuten (19.07.2018)  5

Characteristic Kayaking
Ascents Stolsnuten (1,480m) 19.07.2018
Visits of other PBEs Iungsdalshytta (1,111m) 19.07.2018

Etter å ha hatt hytte ved Skrindohaugen (Ål i Hallingdal) siden 2002 greide vi for første gang å få med kajakkene til fjells!

En fin dag kjørte Tore og jeg innover Votndalen forbi Vats og Rødungstølen og videre innover fjellveien. Til venstre i Tvistkrysset, og et stykke forbi avkjøringen til Fagerdalen var det greit å parkere og å sette ut kajakkene. Det var lengst sør i Olsennvatnet.

Med middels raske glassfiberkajakker tok det 2 timer å padle 14 km nordover til Iungsdalshytta.

Veronika (datter) som hadde sommerjobb på Iungsdalshytta i juli inviterte meg med på topptur til Stolsnuten. Veldig fint å ha kajakkene for å komme seg over Iungsdalsvatnet.

Etter en god og hyggelig middag og behagelig overnatting, var det sjøsetting av kajakkene og tur tilbake til bilen. Tidvis i ganske kraftig motvind, men det ble ikke større bølger enn at vi klarte det fint. Dette kan anbefales :-)