Familietur over Trollhettatraversen (20.07.2000)  6

Kleva parkeringsplass (740m) 20.07.2000
Trollheimshytta (540m) 20.07.2000

Turdeltagere
Kona og to døtre (12 og 14 år)

Vi startet fra sommerparkeringen på Jølhaugen, gikk vegen innover forbi Jøldalshytta og til punktet det stien mot Langfjellet tar av mot vest/nordvest. Videre opp på Langfjellet, fremover fjellet og ned omtrent til lavest punkt på stien mot Trollhetta (rett før de to små vannene på 1166-1167 meter. Her satte vi opp teltet og tok første overnatting.

Klarværet gjorde at det var frost om natten men det stoppet ikke de to jentene fra å ta et morgenbad. De kakket bare hull på isen! Det var nok veeeeldig forfriskende... Vi voksne takket nei for å si det slik.

Dag to gikk turen videre oppover og over de tre toppene på Trollheta før vi gikk ned retning Trollheimshytta. Vi tok et forfriskende bad i Svartåa etter endt nedstigning, men kleggen var meget villig til å bite så det måtte skje raskt!
Gikk etterhvert opp til Trollheimshytte for å høre om vi kunne få kjøpe et brød da vi hadde litt knapt med mat med. Vi fikk ikke kjøpe brød på hytta, så da var alternativet å vente til middagen ble servert. Etter litt rådslagning valgte vi å fortsette turen med uforrettet sak, men da med en enklere rute (hadde opprinnelig tenkt å gå på flere topper, f.eks. Geithetta). Vi fulgte stien innover Svartådalen og slo opp teltet omtrent rett ut for Trollauget. En utrolig idyllisk teltplass! Det ble enda et bad i elva før vi tok kveld.

Dagen etter fulgte vi stien frem til Jøldalshytta og videre vegen til parkeringsplassen.

Dette var første flerdags fjelltur for både jentene og kona, og det var en ubetinget suksess. Mye takket være et utrolig fint vær hele vegen. Vi hadde med litt knapt med mat men det ble ikke noe problem. Ellers hadde jeg store problemer med begge knærne etter nedstigningen fra Trollhetta men etter en god natts søvn gikk det greit å komme seg til bilen.