Søndagstur til Kråkfjellet (Klæbu) og Rensfjellet (Melhus) (14.04.2013)

Ascents Kråkfjellet (816m) 14.04.2013
Rensfjellet (941m) 14.04.2013
Punkt nordvest for Rensfjellet (929m) 14.04.2013
Visits of other PBEs Granhaugvollen P-plass (419m) 14.04.2013 09:00

Turdeltakere
Ego, Castor & Rigel

Søndag 14.4.2013
Fortsatt flotte forhold for skitur i nærområdet. Det var meldt vindøkning og nedbør fra 12 og utover så det ble tidlig søndagsfrokost. :-) I dag fikk begge hundene være med da vi skulle gå utenfor oppkjørte løyper. Dagens mål var kommunetopp i Klæbu og kommunetopp i min egen kommune - Melhus. Begge fjell har jeg vært på flere ganger i forbindelse med rypejakt på Lundamo Bruk, men aldri logget med dato, GPS-spor, bilder og turrapport. ;-)

E6 sørover til Lundamo, tok av opp Lundadalen og bomveg (75 kr, de tar kort) retning Samsjøen. 30 minutter opp til vinterparkering rett nedenfor Håen.
Fulgte kraftige scooterspor et stykke før vi brøt av og peilet oss inn på Kråkfjellet. Det var stort sett "gjennomslag-skare-føre" selv så tidlig på dagen, så det har nok ikke vært kaldt i natt. Ca 5 kvarter opp til toppen, der vi tok en kopp kaffe på samme sted som Kong Olav rastet (minneplate). Oppdaget at GPS'en var tom for strøm. Forbasket de der billig-batteriene altså! Sjekket batteriene hjemme og da var det fullt utslag..

Neste mål var Rensfjellet. Fra denne vinkelen blir vegvalget litt vanskelig da det er en del åsrygger og daler som går i "feil" retning. Fant en OK skråkjøring ned fra Kråkfjellet som ikke føltes skummel i forhold til rasfare. Det ble langt fra rett linje opp til toppen(e) men vi fant en OK trase. Da vi kom opp på 7-800 meter var det seriøs vind og den økte på mot toppen. Vet ikke hvilken vind-grad det var men veldig dårlig sikt, staver som slang ukontrollert rundt, og fiskeben islakt terreng med tyngdepunktet langt frem mot skituppene for å komme opp til varden på hovedtoppen. Skrev i boka på toppen da GPS'en var ute av drift.
Jeg fryktet at nedbøren skulle komme for da ville det bli null sikt! Var heldig og fant en del skispor på tur nedover og satset på at de som hadde satt sporene hadde bedre sikt enn meg. Mistet stadig sporene men fant dem kjapt igjen. Enten var det veldig mange spor nedover der eller så hadde jeg uvanlig mye flaks. Da vi kom ned i skogen var det roligere men nå hadde jeg mistet sporene, og snøfallet hadde startet. Endte opp med en rute der jeg etterhvert krysset rett over Samsjøen i et ganske ferskt scooterspor.

En litt over 6-timer lang tur som ble såpass drøy og relativt strabasiøs på grunn av gjennomslag i skaresnøen og veldig sterk vind med dårlig sikt på fjellet.

GPS-spor (tegnet selv 2/3 av turen pga batteritrøbbel)
Rensfjellet fra toppen av Kråkfjellet
Guffent på toppen av Rensfjellet. Godt med litt le bak varden!