Fjellsport 2-kurs for TTF (06.07.2020)

Characteristic Alpine trip
Nigardsbreen (500m) 06.07.2020 18:00
Nigardsbreen P-plass (290m) 06.07.2020 18:00
Tronoberget klatrefelt - p-lomme (375m) 06.07.2020 18:00

Fjellsportkurs nivå 2 for Trondhjems Turistforening Fjellsportgruppa (TTF) med teltcamp på Krossbu.

Jeg var kursleder og hadde med meg to dyktige og erfarne medinstruktører (Kristoffer og Sindre), 1 aspirant og 10 deltakere.

Mandag 6. juli
Oppmøte på Krossbu kl. 18. Presentasjon av deltakere, instruktører og overordnet opplegg for kurset. Nytt av året var gjennomgang av smittevernsregler som er helt fine i teorien, men i praksis... Det var meldt vinterlig vær hele uka men forventningene var høye fra alle 14.

Tirsdag 7. juli
Planen var klatredag på Tronoberget, men dit skulle også to klatrekurs og en stor delegasjon fra Basecamp Jotunheimen (DNT-F Bergen). For å unngå lang kø og venting på Vaktmesteren, Debut-diederet og de andre kursrutene valge vi å starte med bredag.
Sognefjellsveien skulle være stengt frem til 12 så da sto vi igjen med en snødekt Bøverbra (langt fra ideelt..). Heldigvis åpnet veien kl. 08 og vi valgte en lang kjøretur til Jostedalen og Nigardsbreen.
Her repeterte vi redning på blåis, der alle deltakere fikk praktisert alle posisjoner i taulaget. Etterpå tok vi en god runde opp mot svingen og mer utfordrende terreng.

Bre-instruksjon (foto: Annette N.).
Tre personer har rotet seg ned i samme store bresprekk... kan dette gå bra?

Onsdag 8. juli
I dag ble det klatring på Tronoberget der vi fikk sjekket sikringsarbeidet til alle deltakere.
Øvelsene var innføring/repetisjon av ledklatring på egne sikringer, taulagsrutiner og diverse rappellvarianter. Vi rakk også et par redningsmomenter med avbinding av taubrems og klemknutegang.

Torsdag 9. juli
Turdag 1 der jeg var på Store Austanbotntinden.

Fredag 10. juli
Opprinnelig plan var 2-dagerstur fra fredag til lørdag med overnatting under åpen himmel. Lang turdag torsdag og hustrig værmelding gjorde at vi kansellerte bivuakk denne gangen. Alle var enig i at det gav mye mer læring med en oppdeling i klatredag under snøgrensa fredag og høyfjellstur lørdag.
Dermed ble det en ny kjøretur til Jostedalen for klatring på Mannen i Vanndalen. Vi var fire taulag som klatret tre ulike ruter.

Vi hadde ingen klatrefører for Mannen men et par bilder i en gammel turrapport til Sondre var til god hjelp!
Fin utsikt mot Vangsen fra en eller annen standplass.
Instruktør med eget tau og egen standplass (Foto: Annette N.).

Lørdag 11. juli
Turdag 2 der jeg var på Skeie.

Søndag 12. juli
Siste kursdag var satt av til gjennomgang og øving på et par relevante kameratredningsmomenter på Tronoberget. Den ene øvelsen var rappell med skadd makker, inkludert etablering av ny standplass på vei ned til bakken. Den andre øvelsen var tradklatring der andremann fikk problemer på første taulengde. Førstemann måtte heise med talje noen meter før det ble koblet om til utfiring ned til bakken og rappell ned.

Etablering av ny standplass i veggen under rappell med skadd makker.

Vi sluttet av tidlig i dag for å rekke en gjennomgang av kursuka og tilbakemelding fra alle deltakere.

Ei uke med mange fjellsportmomenter på programmet var plutselig over. Dyktige deltakere som helt klart holdt nivå til et videregående kurs. Luksus med dyktig assistent som i praksis fungerer som en fjerde instruktør, og sist med ikke minst - to dyktige og løsningsorienterte medinstruktører.
Full vinter i fjellet gjorde sitt til at vi fikk mange små og store logistikkutfordringer gjennom uka, men jeg har allerede glemt at det var 1°C, sludd og neglesprett da teltet ble pakket ned søndag morgen. :)