Store Austanbotntinden (09.07.2020)

Ascents Store Austanbotntinden (2,204m) 09.07.2020 08:59
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 09.07.2020 08:59
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 09.07.2020 08:59
Visits of other PBEs Austanbotntinden klyvepunkt ned fra V1 (2,090m) 09.07.2020 08:59
Austanbotntinden klyving mot V0 (2,090m) 09.07.2020 08:59
Austanbotntinden klyving på toppryggen 09.07.2020 08:59
Berdalsbandet parkering (1,315m) 09.07.2020 08:59

Turdag på Fjellsport 2-kurs for TTF der en gruppe gikk mot Skardstindene mens jeg gikk til Store Austanbotntinden med en annen instruktør og 6 deltakere.

Som vanlig blir det varmt i bakkene opp mot Vestre.

Det var veldig mange folk oppover ryggen med en stor gjeng fra Basecamp Jotunheimen til DNT fjellsport Bergen og flere føringslag. Dette førte til lang ventetid på rappellen ned fra Vestre der de fleste fulge god køkultur..

Rappell-kø.. Vi velger å fokusere på at de aller fleste var høflige og holdt plassen sin i køen.
Skaret etter Vestre. Mye snø på ryggen.

Vi brukte en miks av vendremetode og klatremetode videre oppover etter rappellen. Svaene var enkle å passere med mye snø, men vi sikret med standplasser her.

Standplass i nedre kant av svaene.

Alle deltakere ble sikret ut på selve toppkrona og det var en fornøyd gjeng som pakket vekk tauet på Vestre og ruslet ned til bilene.

Jeg stakk som snarest ut på toppunktet før returen (foto: Einar H.).

Turen ble en del lenger enn planlagt kvelden før, men alle var enig i å gå litt ut over rammene for å nå toppen. Nærmere 2 timer venting på rappell var jo ikke planlagt..

Et kort opplett rett før toppen. Brede glis og Store Ringstind i bakgrunnen.

En lang dag med mye læring og en topp flere hadde på ønskelista si før kurset.