Sokse og Sauen (11.07.2019)

Characteristic Alpine trip
Ascents Sauen (2,077m) 11.07.2019
Sokse (2,189m) 11.07.2019
Sokse Nordklo (2,182m) 11.07.2019

Turdag 1 på fjellsportkurs.

5 deltakere, aspirant og meg gikk stien opp til Leirbrean, og satte kurs mot Bjørnskardet.

Herlighetene åpenbarer seg!
De to taulagene som skal klatre Skeia er litt kjappere enn oss.

Etter en god lunchpause i sola i skardet diskuterte vi veivalg opp til Saksa. Noen syntes renna så vel bratt ut så vi valgte å dele oss. Jeg tok med 2 deltakere opp renna.

Seriøst bratt i renna opp til Saksa, så sikring må til.

Det var bratt! Vi fikk god trening i snøsikring, og på det smaleste partiet fikk vi tilogmed satt en is-skrue. Aplinisme på sitt beste!

Vi både ser og hører taulagene på Skeia. :-)
Snøen smelter på Bjørnbrean, men fortsatt greit veivalg opp til Storebjørn.

Sekkene ble satt igjen i skardet mellom de to toppene, før vi kløv opp til toppen. Her ble det stor aktivitet med telefoner og fotoapparat. ;-)

Fjellfie fra toppen av Saksa med 2222 i midten.

Vel nede til skaret og sekkene tok jeg en kjapp rekognosering opp til den laveste toppen. Gikk ut på starten av ryggen før jeg returnerte og anviste videre rute.

Ryggen ned fra Saksa, der deltakerne fikk tilbud om tau flere ganger, men ville prøve "litt til". :-)

Da vi hadde kløvet ned hele ryggen traff vi de andre på sadelenen. De hadde bestemt at vi skulle ta en felles bestigning av Sauen.

Begge gruppene på Sauen.

Deretter gikk vi greit ned på breen og ruslet ned til stistarten mot Krossbu, før det ble ei lita arbeidsøkt for å komme oss ned til camp.

Bakkene ned mot campen ved Krossbu.

Flott tur der Saksa via sør-renna virkelig ga relevant trening i flere av fjellsportens momenter.