Ukeskurs grunnleggende bre (01.07.2019)

Characteristic Alpine trip
Visits of other PBEs Bøverbrean 01.07.2019
Fantesteinen P-lomme (1,435m) 01.07.2019
Smørstabbrean (1,800m) 01.07.2019

Brekurs i telt ved Fantesteinen for Breoppleving, med 5 deltakere.

Mandag 1.juli
Oppmøte på kvelden. Etablering av camp og samling i lagsteltet. Presentasjonsrunde og info om kurset. Litt bre-teori og sikkerhetsprat.

Snøfritt i campen og mye blåis på Bøverbreen første dag.

Tirsdag 2.juli
Utdeling og tilpassing av bre-utstyr. En liten times gange inn til Bøverbreen. Stegjern- og isøks-teknikk. Dette tok alle 5 veldig kjapt! Fin tur opp brefallet til platået. Teori om redning fra bresprekk på kvelden.

Været er i ferd med å endre seg!

Onsdag 3.juli
Inn til brekanten og opp til ei voksen tvers-sprekk langt oppe i brefallet. 5 runder med redning fra sprekk, kombinert med en runde i brefallet for å få opp varmen. Alle fikk prøve de mest kritiske plasseringene i taulaget (nr. 1, 2 og 5). Teori om redning på snødekt bre på kvelden.

Kalde forhold for å jobbe med redning, men det regner ikke!

Torsdag 4.juli
Delte oss i 2 taulag, som ble beholdt resten av kurset. Gikk opp mot store formasjoner langt oppe i brefallet, der vi fikk øvd på sikringsmetoder med kjøttvekt og med isskruer, og taulagsrutiner i utfordrende terreng. Sikring i snø på tur hjem fra breen. Turplanlegging på kvelden.

Nå snakker vi! Rv.55 er stengt.
Her kommer det en smal egg og da må det sikres.

Fredag 5.juli
Turdag til Storebjørn.

Jentutten på tur hjem og da går vi selvsagt bare én tur til bilen. :) Sommeren er tilbake og snøen er nesten borte igjen.

Lørdag 6.juli
Dagen disponeres etter ønske fra deltakerne. Lang økt i lagsteltet (massivt regnvær) med oppsummering/avklaring av usikkerheter fra tidligere i uken, repetisjon av redning visualisert med diverse remedier på gulvet i teltet, knute-work-shop, sikkerhet og alpine farer, og oppsummering av snøbakketeknikk. 3 deltakere dro hjem etter sen lunch. De 2 andre fikk en god avslutningsrunde på breen med 2 runder redning (2-manns taulag med bruk av trinse, micro-traction og tibloc). Demo av v-anker før vi fant noen tynne snøbruer der vi fikk testet hvor grensa går for at den skal holde en person.

Heisetalje med z-talje på toppen og tekniske hjelpemidler i alle ledd. Lætt!

Søndag 7.juli
Opprydding av utstyr og riving av leir før vi tok farvel ved Rv.55 kl. 11.

Ei kursuke i telt preget av:
  • mye vær
  • veldig trivelige, spreke, artige og lærevillige deltakere
  • en fantastisk fin rundtur til Storebjørn som høydepunkt
  • lange, interessante og hyggelige kvelder i lagsteltet med vedovn