Isklatrekurs for TTF (11.01.2019)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Hjerkinn Fjellstue (960m) 11.01.2019 18:30
Holet P-lomme (860m) 12.01.2019 09:15
Brudgomsbjølla (860m) 12.01.2019 09:15
Nybegynnergjelet (780m) 13.01.2019 09:30
Hakkmittberget P-lomme (785m) 13.01.2019 09:30

Årets TTF nybegynnerkurs isklatring med 4 deltakere gikk som vanlig av stabelen i Drivdalen. Innkvartering ble i år på Hjerkinn Fjellstue (Møre-russen hadde visst lagt beslag på det meste av overnatting rundt Oppdal).

Fredag 11. jan
Koordinator Stian var litt forsinket fra jobb så jeg dro tidlig oppover for å hente ut nøkler til leilighetene. Etterhvert kom Stian og litt senere kom de 4 deltakerene. Stian og jeg hadde egen leilighet mens deltakerene delte en stor leilighet der vi samlet oss kl. 20.
Etter en presentasjonsrunde tok vi litt teori og diskusjon rundt sikkerhet, relevant førstehjelp, innhold i sekken, ulike tautyper og viktige knuter. Før vi tok kvelden sjekket vi at alle hadde nødvendig og riktig tilpasset utstyr.

Staselige bygg og flotte nyoppussede leiligheter på Hjerkinn Fjellstue.

Lørdag 12. jan
Avgang til Brudgomsbjølla kl 09. Heldigvis var det tomt for andre klatrere der (all is fra klatrere havner ned i gropa der vi står og sikrer).
Stian rigget to toppanker på første hylle til venstre mens vi andre gikk gjennom grunnleggende teknikk med isøks og stegjern. Så snart tauene var klare kjørte vi på med topptauklatring med vurdering/tilbakemelding/tips etter hver runde. Progresjonen frem til lunch var betydelig for alle 4!
Som vanlig stiller Stian men lunchbål, bålkaffe og grillpølser til hele gjengen. Topp service!
Etter lunch fikk vi satt opp et ekstra topptau oppe til høyre i fossen (ca. 30 meter oppe) slik at deltakerene fikk litt nye og større utfordringer. Parallelt jobbet vi videre med teknikkøvelser på de to andre tauene. "No hands" ble en slager på den slakeste linja!
Vi avsluttet ikke før hodelyktene måtte på så det var ingenting å si på innsatsen og motivasjonen. Jeg ble igjen for å rigge ned alt utstyret og var ikke i bilen før 17:40.
Etter dusjen var det felles bacalao-middag med god drikke rundt pyntet festbord i storleiligheten. Koss og servitør var som vanlig Stian.
Etter en liten pause var deltakerene motivert for mer teori så da gikk vi gjennom isskrueteori (historie, ulike typer, virkemåte, styrke, avbinding og bruk) før vi gikk gjennom ulike anker, hovedsaklig topptauanker. Det ble også litt trening med stolben som forankringer før vi tok kvelden.

Topptauing i Brudgomsbjølla.
Standsmessig lunch på Drivas bredder.

Søndag 13. jan
Avgang til Nybegynnergjelet kl. 09 etter at begge leiligheter var ryddet og vasket.
Vi trente litt på setting av isskruer på bakken før alle gikk rundt og opp på toppen. Her diskuterte vi mulige toppanker og egen sikkerhet, før vi delte oss i to grupper som etablerte hvert sitt topptauanker; ett med semistatisk tau i solide trær og ett i isen. Retur til bakken ble gjort via rappell.
Vel nede ble det noen runder på topptau mens lunchbålet med kaffe og pølser ble etablert.
Etter lunch gikk vi over på å trene mer på setting av isskruer, nå på veg opp isen med topptau som sikring. En duo kjørte etterhvert på med "ekte" ledklatring opp til første hylle, etablering av standplass, andremann opp på topptau og retur til bakke med rappell fra v-anker. De to andre fikk satt v-anker på bakken og vi tok en gjennomgang av rutiner rundt flertaulengders klatring, bruk av halvtau osv.
Også i dag holdt vi på til det ble mørkt så oppsummering og tilbakemelding ble tatt med hodelykter på. Alle syntes å være godt fornøyd med helga.
Etter at de andre hadde kjørt hjem ble det en liten arbeidsøkt igjen for å rydde ned alt utstyret fra veggen. Det var godt å sette seg i bilen kl. 17:30.

Vi prøver oss på led-klatring i Nybegynnergjelet.

Nok ei flott kurshelg i Drivdalen er over. Været ble helt OK og innkvarteringen var veldig fin. Deltakerene var motiverte, flinke, lærevillige og hadde veldig stor progresjon gjennom helga. Håper nå er at de fortsetter å klatre is! Sist men ikke minst må koordinator Stian nevnes. Han gjorde min jobb veldig enkel med super support, både på feltet og med organisering av mat osv.

Neste kursrunde med isklatring blir dagskurs lørdag og søndag under Oppdal Ice Festival 22.-24.feb. Jeg håper å treffe mange gamle og nye klatrevenner der!