Helvetestinden til Floan (Moskenes PF100) (14.07.2018)

Ascents Floan (335m) 14.07.2018 10:36
Helvetestinden (602m) 14.07.2018 12:21
Olatinden, Kammen (514m) 14.07.2018 12:57
Kammen søraust (509m) 14.07.2018 13:04
Pantaliatinden (410m) 14.07.2018 13:36
Visits of other PBEs Reine hurtigbåtkai (1m) 14.07.2018 10:36
Steinleia P-plass (5m) 14.07.2018 10:36
Vindstad hurtigbåtkai (2m) 14.07.2018 10:36

Familietur til Bunesstranda med rutebåt fra Reine til Vindstad. Opprinnelig plan var at jeg skulle bli med båten inn i Forsfjorden for å ta Hermannsdalstinden men dagsformen var ikke helt på plass til 1000 hm under tidspress for å rekke båten tilbake. Jeg ble med resten av gjengen for å ta en kort/lett tur opp på Helvetestinden.

Det var rusletempo opp til Einangen der jeg tok en avstikker opp stien til Helvetestinden.

Jeg brukte skuffende kort tid på solid sti opp og bråsnudde på toppen pga. tett tåke. Tenkte derfor å ta med Kammen for å få litt mer ut av turen. Opp her gikk det enda raskere på et relativt tydelig tråkk. Vel opp så jeg på app'en at det var markert en SØ-topp rett bortenfor så da ble det å stikke bortom den før returen.

Nå tenkte jeg at det kunne være greit å gå litt ned for så å holde gressflanken tilbake til Einangen, men godt nede i lia kom selveste Pantaliatinden til syne.. Den så utfordrende ut så da ble det å klyve seg ned i det dype skaret før det ble enda mer klyving opp til toppen. Jeg lette litt etter en godt rute men brukte ikke så mye tid - første og beste vei ble valgt. Det ble en del moseklatring og mye løst fjell og etterhvert ganske så bratt og ditto lang ned, men jeg kom meg opp til slutt. På baksiden var det en meget enkel gressflanke som jeg kunne småjogge nedover. Nå gjensto bare en liten topp for å fullføre hele rekka så da ble Floan tatt med i samme slengen. Denne var enkel å bestige.

Retur ned ei renne mellom Pantaliatinden og Floan og deretter på utydelig sti i strandkanten tilbake til Einangen. Her kunne jeg se at resten av familien var på tur opp bakkene for å rekke båten. Da ble det etterhvert rusletempo i trivelig selskap bort til kaia. Jeg ble oppdatert på alt stort & smått som hadde skjedd på stranda. ;-)
Vi hadde flaks og var siste gruppe som fikk bli med første tur til Reine. Mange folk utover hit i dag. Jeg så tilogmed 2 karer som toppet ut Pantaliatinden rett før meg.

En svipptur oppom Helvetestinden utviklet seg (tar du den så tar du den...) til en skikkelig ryggtravers med 3 primærtopper og 2 sekundærtopper og en god del klyving, spesielt mellom Kammem og Pantaliatinden. Heldigvis er fruen vant til slike sprell og relativt forståelsesfull. Det hjelper nok at man varsler om endringer underveis.

Fra toppryggen til Helvetesrinden er det god utsikt i mange retninger. Her ned mot idylliske Kjerkfjorden.
Lutfig toppunkt på Kammen. Varden er visst reist av selveste Ole-Petter!
Ned mot Vinstad med Forsfjorden i bakgrunnen (fra gressbakken mellom Pantaliatinden og Floan).
Floan ble dagens og ryggens siste topp. Reine ligger langt der bak.
Store og små på tur tilbake til båten.