Brekurs Spiterstulen (02.07.2018)

Svellnosbrean 03.07.2018
Spiterstulen-Svellnosbrean 03.07.2018 19:00
Svellnosbreagrove klopp/bro (1,375m) 03.07.2018 19:00

Ukes grunnkurs bre for Breoppleving med base på Spiterstulen (telt).
Jeg var kursleder og hadde med meg en dyktig aspirant og 6 høyt motiverte, unge, spreke og lærevillige deltakere.

Mandag
Oppmøte kl. 19 med presentasjon, forventninger og info om opplegg før utstyr ble delt ut og vi tok en kort gjennomgang av de viktigste knutene og innbinding med sitte- og brystsele.

Tirsdag
Felles marsj inn til Svellnosbreen der vi delte i to taulag, delte tauet i korrekt antall deler og repeterte innbinding. Deretter oppover breen til vi fant et egnet sted for å binde oss ut av tauet og øve på stegjernsteknikk, sikring i is og teori rundt vandremetoden. Første dag ble avsluttet med en god runde på breen der vi fikk trent litt på innretting av kjøttvekta og sikring med skruer.
Kort møte på kvelden med oppsummering av dagen, plan for neste dag og grunnleggende teori rundt redning på is.

Oppdeling av tau og innbinding.
Onsdag
Vel inne på Svelnosbreen delte vi i 2 nye taulag og kjørte 3 komplette runder med redning på is. Etterpå gikk vi ut av isen og bort til en fin snøbakke der det ble gjennomgang av sikring i snø og forskjellige snøbakketeknikker.
Kort møte på kvelden med oppsummering av dagen, plan for neste dag og teori rundt redning på snø.
Torsdag
Eneste dag uten at vi var på breen. Vi gikk rundt og på toppen av gårdagens snøbakke der det var et passe bredt snøbelte frem til kanten med overhengende skavl. Tre fulle runder med redning på snø (deltakerene ønsket så mye redning selv!). Deretter relativt tidlig retur for at 3 og 3 deltakere skulle rekke å planlegge morgendagens tur ut fra oppgitte kartreferanser. Dessuten ønsket deltakerene å være litt uthvilt til en lang turdag.
På kvelden ble det oppsummering av dagen før gruppene la frem sine turplaner - som sammenfalt veldig godt.

Fredag
Turdag med "tidlig" start som var kl. 0800 denne uken.
Kort kveldsøkt med oppsummering av dagen og diskusjon rundt ønsker for neste dag. Listen ble i overkant lang men vi ble enige om en prioritering.

Lørdag
Siste tur inn til Svellnosbreen for denne gang. Den ene gruppen startet med klemknutegang på fast tau mens den andre øvde på passering av mellomforankringer, oppsett av rappellfeste (både v-anker og med 2 utligna isskruer) og en kort og enkel rappell med 120-slynge i sentralløkken for å flytte frem sikring/backup samt bruk av bremseknute som brems. Etter lunch byttet vi.
Det siste vi rakk var en runde på breen i mer utfordrende terreng. Min gruppe rakk å prøve seg på en god del heftige utfordringer før vi returnerte til Spiter.
På kvelden hadde vi felles treretter på hytta, noe som var sosialt og trivelig! Etterpå møttes vi ute for innlevering av utstyr før vi tok en siste samling i peisestua med kort oppsummering av dagen før det var tid for evaluering/tilbakemelding på hele kurset og utdeling av kursbevis.
Alle utøvere og aspiranten fikk bestått med laud!

Rappell. Klemknutegang opp fra bresprekk i bakgrunnen.

Søndag
Det var bare 3 deltakere som ble over til søndag, og disse tok bussen kl. 09 ned til Lom for videre transport hjem.

En flott uke på Svellnosbreen var over. Jeg synes fullvarianten av ukeskurset er bedre enn den komprimerte varianten da innholdet i grunnkurset er relativt stort, både med praktiske og teoretiske momenter. Det er også positivt for deltakerene med en hel dag til slutt der de kan velge tema for "fordypning" selv.
Vi hadde forøvrig strålende sol alle dager minus turdagen (helt greit med litt grått vær og lavere temperatur den dagen!) og det var en veldig fin gjeng å være sammen med. Kurset falt sammen med årets tinderodeo med artige sprell i peisestua etter førertimen (konserter, bingo, quiz osv.).

Nedturen for min del kom på tur ned til Lom der jeg punkterte på et bakhjul... Da ble det Falken til Otta for uttak av leiebil hjem. Turen til Lofoten må utsettes 2-3 dager da jeg må ned til Otta igjen når bilen er fikset. Nymotens biler uten reservehjul er god butikk for redningsselskapene og skikkelig kjipt for oss sjåfører.

Start date 05.07.2018 08:19
End date 05.07.2018 09:55

Over: Spor som viser idealsporet fra Spiterstulen til oppsamlingsplass før innsteget på Svellnosbreen sommeren 2018.