Jamtfjellet og Steinfjellet (Hitra PF100) (12.05.2018)

Ascents Jamtfjellet øst (171m) 12.05.2018 11:42
Steinfjellet (163m) 12.05.2018 12:28
Visits of other PBEs Tovdal p-plass (40m) 12.05.2018 11:28

Da den planlagte langhelga i Jotunheimen utgikk fikk vi plutselig tid til å besøke et vennepar som har hytte på Hitra. Værmeldinga var super så da fikk vi luftet tohjulingen i samme slengen.

Vi kjørte lørdag morgen utover til Hitra, forbi Fillan til veikrysset der 713 tar av vestover. Her går det også en grusvei rett sørover som passerer noen hus og gårder før den ender opp ved Blåskogvatnet. Veien er stengt med bom før vi kommer til vannet men det er opparbeidet stor parkeringsplass rett før bommen.

Første topp på planen var Jamtfjellet. Flere dyretråkk på kryss og tvers oppover lia og opp på platået er det flere småtopper. Toppen som er markert som høyeste punkt på Peakbook så veldig riktig ut. Flott utsikt fra toppen.

Videre ned igjen til veien og over bløte myrer til sti oppover mot Steinfjellet. Vi fant også en svak sti oppover til selve toppen så denne toppen har tydeligvis litt besøk. Mye skog på toppen og dårlig utsikt.

Omtrent samme rute ned til veien og videre til sykkelen der vi fikk på oss tørt tøy og kjørte videre til hyttekos og sosialt samvær. Turen i dag gikk i til dels ulendt terreng og over mye bløt myr. Været var imidlertid supert. Nå er sommeren kommet til Hitra!

Fra Jamtfjellet mot vindmølleparken på Eldsfjellet og Tustnastabban i bakgrunnen.
Fra Jamtfjellet ser vi godt nest mål på turen; Steinfjellet.
Trigpunkt på toppen av Steinfjellet.