Halsbekkhøa - endelig (04.05.2018)

Ascents Hyttdalskamben (1,308m) 04.05.2018 12:28
Halsbekkhøa (1,366m) 04.05.2018 13:13
Fluren (1,168m) 04.05.2018 14:08
Visits of other PBEs Kåsa parkeringslomme (615m) 04.05.2018 10:32

Stadige rapporter om fortsatt godt toppturføre i Storlidalen ble for fristende så fredag tok jeg meg fri og kjørte til Oppdal med Atlas som turkompis. Innover fra Lønnset så det ganske så bart ut langt oppgjennom lia på nordsiden av dalen.. Hmf!

Jeg hadde en liten plan om Nonsfjellet fra Dalen, kanskje som tur 2 hvis form/føre/vær klaffet, men det så ikke farbart ut på ski oppover langs Dalsbekken. Plan A var imidlertid Halsbekkhøa. Jeg parkerte ved grustaket rett vest for Bårdsgården og labbet av gårde med skiene på sekken. Det ble ikke skiføre før vi kom opp til løypa fra Bårdsgården der det fortsatt var en brukbar såle. Oppover skogen ble det imidlertid en del gjennomslag både for meg og Atlas.

Vi holdt kurset på skrå opp mot Holbruna og her ble føret mye bedre. En liten reinsflokk var aktiv i området så vi gikk noen gode buer for ikke å forstyrre mer enn nødvendig.

Dagen var ung og svetten rant så det ble en pause før siste bakke opp mot Hyttdalskamben. Her oppe åpner ustikten seg videre innover Trollheimen med begge snotene som naturlige blikkfang. Men vi skulle videre og jeg fant ei grei rute ned mot vest i retning Botnvatna. Jeg beholdt fellene på nedover så det gikk rolig for seg med Atlas innbundet.

Opp mot Halsbekkhøa hadde jeg tenkt å gå ganske rett på, kanskje litt mot nord på ryggen, men det hadde gått flere bløtsnøras bortover hele flanken så da valgte jeg den sikre ruta opp søreggen.

Nedover til Halsbekktjønna tok jeg av fellene men nå var så bløtt at jeg like gjerne kunne kjørt med feller.. Lang pause ved tjønna før fellene ble tatt på for dagens siste bakke opp til Fluren. På vei oppover her så vi en person på fjellski oppover Halsbekkdalen, forøvrig dagens eneste skiløper vi observerte.

Ned fra Fluren gjaldt det å finne ei rute med minst mulig staking/gåing. Mange barflekker og meget bløt snø gjorde at det ble en del jobb å komme seg ned igjen. Spesielt Atlas slet tungt i perioder med gjennomslagsføre.

Ned i skogen igjen valgte jeg å følge "løypa" ned til Bårdsgården for å gå veien frem til bilen.

Endelig var Halsbekkhøa i boks. Den har vært på skuddhold noen ganger men blitt forbigått av ulike årsaker. Det er en fin liten topp som nok "lider" litt under sin litt større og populære nabo 1,5 km mot vest. Turen i dag ble tung både pga føre og fysisk form.. Ytterligere vårskiturer må nok foregå enda høyere til fjells.

Isen er ikke farbar på Gjevillvatnet.
Flott utsikt fra Hyttdalskamben. Her nordover i Trollheimen med Neådalssnota til venstre og Snota til høyre.
Vestover fra Hyttdalskamben venter Halsbekkhøa mens Storbekkhøa lurer i bakgrunnen.
Mer alpine fjell videre innover mot Innerdalen.