Vinterturlederkurs for TT/TTF, helg 3 (16.03.2018)

Start point Vekta (550m)
Ascents Høystakken (660m) 17.03.2018
Visits of other PBEs Prestøyhytta (620m) 16.03.2018
Vekta p-plass (540m) 16.03.2018
Børdalsvegen (215m) 16.03.2018 19:45
Skarvan og Roltdalen nasjonalpark (670m) 16.03.2018 19:45
Stråsjøen-Prestøyan naturreservat (500m) 16.03.2018 19:45

Tredje og siste helg på TT/TTF sitt vinterturlederkurs. Denne helga var deltakerene delt i en gruppe for alpint utstyr og tur og en gruppe for nordisk med fjellski. Jeg holdt kurs for sistnevnte gruppe i Sylan sammen med erfaren instruktør fra NTT.

Det var 5 kursdeltakere og 1 turdeltaker. Vi ønsker flere turdeltakere slik at kursdeltakerene skulle ha en litt større gruppe å ta vare på men turen ble nok annonsert litt for nært opp til helgen.

Prestøyhytta (NTT) med nytt tilbygg i vinkel mot sør.Flott vær lørdag morgen.

Fredag
Jeg dro rett fra jobb til Hellsenteret der det ble innkjøp av brødmat og litt ustyr før jeg møtte NTT-instruktøren over en varm middag. Vi kjørte deretter opp på Vekta og møtte ganske raskt resten av gjengen. Litt forsinket kunne vi ettehvert gjøre unna en enkel etappe på preparerte spor til Prestøyhytta.
Hytta er nyåpnet etter stor renovering med nytt tilbygg som inneholder 2 soverom, stor hems og tørkerom. Dessuten er stue og kjøkken bygd om og utvidet kraftig. Vi ble nesten de første overnattingsgjestene.
Etter at vi hadde installert oss, satt i gang oppvarming av hytta og tining av snø osv. var det tid for presentasjon og gjennomgang av helga. Planen var å gå til Schulzhytta via en topp lørdag og retur til Vekta via en topp søndag. Værmeldingen var imidlertid i stadig forværring natt til søndag og etter en kort diskusjon bestemte vi å endre planene. Deltakerene fikk i oppdrag å finne alternativ løsning og det kom opp 2 konkrete forslag. Vi bestemte å bli på Prestøyhytta med dagstur lørdag som kursdeltakerene fikk planlegge.

Den skadde er tatt hånd om med førstehjelp, stabilisering av føtter, godt pakket inn med flere liggeunderlag/sovepose/vindsekk og lagt opp på skikjelke for transport til nærmeste hytte.

Lørdag
Den planlagte dagsturen skulle gå til Turrularsen med ulike alternativer på retur avhengig av tiden. På veg innover mot Stubbvollen satte vi imidlertid i gang en case som innebar både førstehjelp, varsling og til slutt frakt av person til nærmeste hytte. Mye god læring i dette for alle involverte. Deltakerene fikk etterhvert på plass en enkel og meget funksjonell skikjelke som fungerte ypperlig, litt hjulpet av et scooterspor i gunstig retning.
Etter denne casen ble det ny turplanlegging for et turlederpar. Det ble tur opp på nærmeste topp - Høystakken. Ikke PF100 men en fin topp med kort flott utstikt og morsom nedkjøring.
Tilbake på hytta hadde vi gått selskap av 4+2 andre gjester. Det drøyde derfor en del før vi kunne lage middag men vi hadde mye å snakke om etter dagens aktiviteter. Etterhvert slapp jeger og mesterkokk Lars til og disket opp med helstekt hjortelår med godt tilbehør til oss. Makan til selvbetjeningshyttemiddag har ihvertfall jeg aldri smakt.
Etter middag fikk kursdeltakerene beskjed om hvem som skulle lede hvilke etapper siste dag og hvor turen skulle gå.

På toppen av Høystakken med flott utsikt innover mot bl.a. Schulzhytta og Fongen.

Søndag
Uværet slo delvis til med kraftig vind men litt mindre snø enn det som var meldt. Vi fikk derfor ikke så redusert sikt som vi håpet på men det ble utfordringer nok med orientering og veivalg likevel. Ruta gikk delvis i skogsterreng ned til Kjellstadvollen og videre over til Nyvollen før vi dro oss over til Vekta.
Helga ble avsluttet på kafe nede i Selbu med mat og evaluering av dagen/helga/kurset. Deretter var det inidviduelle tilbakemeldinger til hver enkelt med sluttevaluering.

Undertegnede i småsurt vær søndag formiddag.

Superfin helg i Sylan med godt læringsmiljø, gode deltakere og hyggelig og flink medinstruktør. Jeg holder fortsatt hardt på at Sylan er for vinterturer!

Fredags ettermiddag/kveld fra Vekta til Prestøy mangler. Likedan mangler noe lørdag ettermiddag på slutten av dagen (rett strek opp til Prestøy).