Snytisen (bail) (10.03.2018)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Snytisen (Svartsnyta) (950m) 10.03.2018
Vangshaugen p-plass (735m) 10.03.2018

Helgen var booket for flere måneder siden, privat hytte i Oppdal sentrum var ordnet, vi var klar for en solid avslutning på årets isklatresesong over to dager.

Erik sikler på noen lange vinterklatreruter men både solpåvirkning og usikker snø taler i mot. Vi blir enige om å ta et sikkert valg med nordvendte Snytisen høyt til fjells lørdag. Så kan vi evt. vurdere søndagens tur.

Lang biltur fra Melhus og helt inn til parkeringen på Vangshaugen. Derfra nydelig skitur gjennom hyttefelt og innover Grødalen. Nypreppa spor som vi ikke kunne nyte godt av pga. brede ski og 75 mm binding. Etterhvert tar vi av over noen islagte vann og skrår oss opp mot foten av en slags morene som leder opp til isen.

God matpause før vi pakker om, skifter ut skiutstyr med klatreustyr og stabber oss oppover mot isen. Det var tungt å gå og når det bratner til på slutten må ihvertfall jeg ta noen puster i bakken.

Første taulengde definerer hele ruta med vertikal klatring så langt tauet rekker. Den er gradert til WI4+ og i dag holdt den graden og vel så det.. Erik mente jeg skulle starte ballet men hadde helt klart lyst på den selv også. Isen så en del enklere ut fra innsteget enn nede fra dalen. Dermed tok han den skarpe enden.

Det gikk jevnt og trutt oppover isen men da han bikket 50 m begynte det å bli tungt. Mye luft og dårlig is gjorde at han ikke fikk satt standplass. Etter litt om & men firte jeg han ned et godt stykke slik at han kunne sette standplass.

Jeg fulgte på som toer opp til standplass. Da jeg kom dit ble vi etter en kort prat enige om å snu. Jeg måtte imidlertid opp for å renske ruta og for å finne is god nok til v-anker. Jeg endte med å gå ut første taulengde før jeg fant solid is helt til høyre i fossen.

Uten skrue som backup og bare 17 cm skrue rigget jeg to uavhengige v-anker i isen som ble utlignet i en slynge (kjekt å ha med en cordelette som kan "slaktes" på slike turer). Deretter rappellerte jeg ned, rensket ruta og begge kunne rappellere ned til innsteget.

Ny matpause ved skiene før vi luffet ut av skyggen og ned til bilen igjen. Selv om vi måtte snu før toppen var vi godt fornøyd med dagen i en bratt foss i mektige omgivelser høyt til fjells.

På tur mot Oppdal kjente vi på våre store og små vondter og ble enige om at det neppe ble klatring søndag og da var jeg veldig ivrig på å komme meg hjem slik at søndagen kunne brukes til noe fornuftig. Derfor kjørte vi likesågodt helt hjem lørdag kveld.

Takk for årets sesong Erik! Vi skal nok tilbake til Grødalen en dag og gjøre oss ferdig med Snytisen. :-D

å snu med stil!

Written by kobbenes 16.03.2018 08:06

isklatring som ikkje er gøy er skikkelig lite gøy. safety first og snu med stil. bra støta :-)