Isklatring i Linndøla (04.03.2018)

Tourcharakter Eisklettern
Tourlänge 5h 47min
Entfernung 7,6km
Höhenmeter 601m
Besuche anderer PBE Jenstad p-plass (480m) 04.03.2018 09:33
Jenstadlia bomvei (500m) 04.03.2018 09:33
Lindølsfallet (575m) 04.03.2018 09:33

Mr. H var ivrig på en lang søndagstur som inkluderte både ski og isklatring. Valget falt på Lindølsfallet - en spektakulær foss som krever lang kuldeperiode for å være sikker. Det har vært kaldt i vinter så vi hadde et håp om at den skulle være inne.

Mr. T meldte seg også til tjeneste og 0700 kjørte vi fra Melhus sentrum. Det er et døy kjøretur opp til Oppdal, ned til Gjøra og videre innover til vinterparkeringen ved Jenstad gård men kaffe på Berkåk hjalp godt.

Skituren med tung sekk oppover sommervegen til Gammelsetra fikk virkelig i gang blodpumpa. Etter ca. 2,5 km kom vi til rasteplassen der skiutstyret kunne erstattes med normalt isklatreutstyr.

Renna ned til elva var farbar i dag (skredutsatt) og tok oss ned i et fantastisk landskap med store og ville formasjoner. Fossen var dessverre i dårlig forfatning og selv om vi var veldig ivrige på å finne en farbar vei oppover isen måtte vi til slutt innse at det ble for risikabelt. Vann i store mengder tærer voldsomt på isen pga høy varmekapasitet så vi måtte finne et alternativ.

Det hang flere små islinjer i sidene nedover elva men vi valgte å følge isen på høyre side av Lindølsfallet. Her var det moderat klatring i 3 gode taulengder med et artig miks-opptak i toppen.

Etter at vi hadde toppet ut gikk vi over åsen for å se hvordan toppen av hovedfossen så ut. Det var åpen elv også her men vi hadde kommet oss greit ut av isen hvis vertikalen hadde vært farbar.

Returen gikk unna i en fei og vi var alle enige om at det tross alt hadde vært en flott tur i supert påskevær. Lindølsfallet må nok sjekkes ut igjen en vinter i nær fremtid.

Skiutstyret er satt igjen og vi er på tur ned renna mot fossen. NB! Skredutsatt ved ugunstige forhold!
Venstre side så ikke helt bra ut... det mangler et stort felt litt over halvveis opp. Isbiter i alle størrelser opp til over 2 meter i diameter lå strødd nedover elva.
Høyre side så lovende ut ved første øyekast. Sammenhengende is helt til høyre inn mot berget.
Videre studering viser at isen slettes ikke er sikker. Ca. 75% av midtpartiet har nettopp rast ut og det renner store vannmengder under den siste biten.
Vi bailer og klatrer heller enkel men artig sva-is på høyre side av fossen.
Når vi kommer høyere opp ser vi tydelig at Lindølsfallet har gjort sitt for denne sesongen. Her vil det nok falle ned store ismengder om kort tid.
På returen krysser vi Linndøla over ei medtatt gangbru rett ved Kvernhuset. Litt lenger mot øst ligger det ei mer solid bru.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.