Tradisjonell men sen sesongåpning (10.12.2017)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Gammalholet parkering (850m) 10.12.2017
Kongsvollfossen (1,270m) 10.12.2017

Endelig var det tid for sesongens første isklatretur etter invitasjon fra mr. H fredag kveld.

Selv med lovlig sen start var det 16-17 kalde ved parkeringen i Drivdalen så vi var spent på iskvaliteten. Som ventet var den til tider sprø med tallerkentendenser men vi kom oss greit opp. Jeg var heldig og fikk gå i front hele veien i dag.

Lav sol over Dovrefjell.

Som vanlig er fossen ulik seg selv men jeg har aldri sett Kongsvollfossen så tynn et stykke ut i sesongen. Topplengden så farbar ut på venstre side med lang ispillarer. Vi valgte den enkle løsningen til høyre pga en del hissige smell i isen etter at vintersola som snarets hadde vært innom.

Dagens variant av topplengden. Enkelt på høyre side med et lite crux over kanten i toppen.

Som alltid er returen kjedelig men vi holdt i hvertfall varmen nedover. Nede ved bilen var det fortsatt like kaldt som 6 timer tidligere.

Takk for turen! Det trengs nok noen flere turer opp bratt is før formen sitter helt..