La Creveta (Mallorca) (13.10.2017)

Characteristic Sport climbing
Visits of other PBEs Coll de la Creueta P-plass (220m) 13.10.2017 18:16
La Creveta (235m) 13.10.2017 18:18

Fredag var den varmeste dagen for vår høstferie på Mallorca. Formidagstimene ble tilbragt ved poolen med solig, bading og lesing. Etter lunch dro vi inn til gamlebyen i Alcudia for litt sight-seeing før vi kjørte opp på Coll de la Creueta.

Litt kronglete veivalg bort til det populære crag'et La Craveta. Det er viktig å finne rett sti ut fra P-plassen og følge de små vardene videre bort til feltene. Følg eventuelt sporet mitt.

Det var også her opphopning på de enkle 4'er-rutene så min konklusjon etter noen klatredager er at ruteutviklerene på Mallorca må etablere flere enkle ruter.

Vi startet med ei artig 4c-rute som så vanskelig ut men der gode tak åpenbarte seg underveis. Litt kluss i toppen da et annet klatrelag hadde brukt vårt toppfeste men jeg fikk ordnet det med et feste en del høyere og litt ut til siden. Fruen tok den på topptau med korte tips underveis. Hun måtte jo opp for å ta ned de to ekspressen jeg måtte sette igjen for å få rett taudrag for topptauet. ;-)

Det var skikkelig varmt i solveggen men jeg fikk klatre en rute til før vi gav oss. Tenkte å prøve en 6b+ kalt Nordkap men det så knallhard ut i starten med bratt sva og dårlig med tak og som vanlig (?) har de hoppet over første bolt. Det ble i stedet en 6a-rute som var tung nok for meg i dag.

Når sikreren har halve tyngden til klatreren... For øvrig denne ukas dårligste bakkesikring i følge makker.
Avslutningsruta for denne gang. En tung 6a som følger boltene litt til høre for tauet. Tungt opp til og forbi andre bolt med sva til beina og veldig små fingertak.

Lørdag var hjemreisedag.
Vi hadde god tid og rakk lang frokost, pakking av kofferter og vask/støvsuging av leiebil. På veien til Palma kjørte vi innom Inca for å rusle litt i byen, se på utvalget av skinnartikler i butikkene og ta en pause på en fortauskafe. Avlevering av leiebil gikk som vanlig greit (det er å få ut bilene som er et pes...) og ved innsjekk på flyplassen klokket våre to kofferter inn på 20,0 kg.

En uke høstferie går kjapt unna når man er litt aktiv hver dag. Det er absolutt aktuelt å reise tilbake til Mallorca utenom sommersesongen. Direktefly fra Værnes er en stor fordel, tilbudet av hoteller utenfor turiststedene er OK og vi har igjen mange fine fjellturer og uendelig mange gode klatreruter.