Talaia d’ Albercutx (Mallorca) (11.10.2017)

Ascents Talaia d' Albercutx (381m) 11.10.2017 17:18
Visits of other PBEs Mirador es Colomer (209m) 11.10.2017 16:49
Coll de la Creueta P-plass (220m) 11.10.2017 18:11

Onsdag formiddag ble tilbragt ved poolen med bading, soling og lesing. Formen er ikke topp etter gårdagens uhell men etter nydelig lunch i El Cocodrilo måtte vi ta oss en liten tur.

Vi kjørte først helt ut på tuppen av Cap de Formentor. Smale og svingete veier og relativt mye trafikk. På returen parkerte vi ved Coll del la Creueta og ruselt veien opp til Albercutx. Gamle og fraflyttede militære anlegg på toppen og et karakteristisk tårn det gikk an å klatre litt i.

På returen plukket fruen med seg hele tre Geocacher så det ble bra utbytte på den fronten.

Nede på parkeringen ruslet vi bort til utkikkspunktet Mirador Es Colomer. En skikkelig turistfelle men bratt og luftig nok på utsiden. Et av de mest populære klatre-crag'ene på øye ligger her så da fikk vi rekognosert litt i tilfelle det blir aktuelt å ta ei økt der.

Snart oppe på toppen og det karakteristiske tårnet.
Utsikt fra toppen mot nordøst, ut mot Cap de Formentor.
Tårnet på toppen. Solide jerntrinn frister til en klatretur.
For noen blir fristelsen til å klatre opp i tårnet for stor.
Utsikt ned mot parkeringen og Mirador es Colomer.
Utsikt mot sørvest med landingsplass for helikopter nærmest. Lengre bak sees de høyere fjellen på Mallorca. Muligens ses den alle høyeste Puig Major langt der bak.
Geocahing er en litt mindre eksakt vitenskap enn Pekbooking.. Men det ble 3 av 3 på denne turen.
Straks nede på parkeringen igjen. Mirador es Colomer ut mot høyre og klatrefeltet La Creveta mot venstre.
Toppen sett fra plattformen ytterst på Mirador es Colomer.