Jetnamsklumpen (Røyrvik/Nord-Trlag) (01.08.2017)

Jetnamsfjellet SØ3 (1,111m) 01.08.2017 13:44
Visits of other PBEs Jetnamselven - parkering (791m) 01.08.2017 11:08
Riksrøys 203 B (1,073m) 01.08.2017 13:43

Etter gårdagens turer til Gisen og Heimdalhaugen kjørte jeg gjennom Røyrvik over til Stora Blåsjön og videre nordover til høyeste punkt på vegen. Parkeringen ved Jetnamselven var full så jeg måtte fortsette litt nordover før jeg fant en OK teltplass nær en P-lomme på vegen.

Relativt tidlig start neste morgen med nedrigging av telt og kort kjøretur ned til nevnte parkering. Etter frokost og pakking av sekk gikk jeg av gårde innover langs elva. Beina var litt tunge i dag selv om terrenget var lettgått.

Planen var å gå billig innover ved å ta høyde jevnt og trutt på sørsiden av Jetnamsfjellet. Dette fungerte dårlig pga morenerygger og store felt med kampestein. Oppe på platået rett under 1100 moh var det jevnere terreng. Her gikk jeg meg på en enorm reinsflokk. De flyttet litt på seg men fortsatte kjapt med spisingen.

På sadelen mellom Jetnamsklumpen og Jetnamsfjellet satte jeg igjen sekken (formen var fortsatt ikke god) før jeg fortsatte mot sør-ryggen av fjellet. Toppen var hele dagen dekt i tåke og derfor tok jeg ikke sjansen på noen av ryggene i østsiden. Store snøfelt ble benyttet for å komme opp på toppeggen.

Lettgått de siste 500 m til toppen (ca. 50 høydemeter). Jeg hadde tenkt å se litt på de andre ryggene fra toppen men det var for dårlig sikt. Dessuten trakk det inn ei regnskur som gjorde at jeg satte kursen nedover. God hjelp i snøfeltene nedover.

Nede ved sekken bestemte jeg meg for en mer nordlig rute tilbake for å plukke med småkjafset bortover Jetnamsfjellet og for å unngå ytterligere fortstyrrelse av reinsflokken. Etter at riksgrensa var passert valgte jeg en flatere kurs langs elva ned til parkeringen. Det fungerte greit.

Ukas kaldeste tur der både jakke, lue og hansker var nødvendig på store deler av turen. Det var godt å ankomme bilen etter en litt tung dag på tur.

Planen var å fortsette til Lierne og telting der men jeg sliter med dårlig design og funksjonsfeil på fjellskoene mine. 2 hemper til lissene mangler på en sko og 1 hempe mangler på den andre. Da blir det for slamsete festing på foten noe jeg kjente godt i dag. Jeg har derfor slått opp med Scarpa og er på utkikk etter nye fjellsko.. 1 mnd etter reklamasjon er det fortsatt helt i det blå hva de vil gjøre med problemet.

Etter meget moderat harry-handel i Gäddede ble det en lang kjøretur hjem.

Tåkehatt på toppen av Jetnamsklumpen allerede fra starten ved parkeringa.
Jeg nærmer meg sadelen i øst men tåkedotten på toppen holder stand.
Den siste halvkilometeren på topprygget er slak og fin. Plutselig dukker det opp en varde i tåka.
Storebror sett fra varden på Jetnamsfjellet.
Grensevarde 203B passeres på returen. Dassen til Ole-Petter så jeg imidlertid ikke noe til..