Fannaråken (24.06.2017)

Ascents Fannaråken (2,068m) 24.06.2017 15:49
Visits of other PBEs Helgedalen p-lomme (930m) 24.06.2017 13:07
Fannaråkhytta (2,068m) 24.06.2017 15:48

Etter metodekurs bre i Jostedalen tok jeg meg god tid på Breheim lørdag formiddag. Lang frokost, eposter & telefoner og til slutt utvask fra rom, spisesal og kjøkken.

Jeg hadde fått ordnet meg praksis på et grunnkurs allrede mandag kveld så da hadde jeg 2 dager å "slå ihjel". Første stopp var parkeringslomma noen hundre meter innover Helgedalen, rett over Turtagrø.

Innover Helgedalen, en av norges mange idylliske seterdaler.

Her ble det lunch før jeg selet på innover Helgedalen, opp rødmerket sti og til slutt opp til Fannaråkhytta og Fannaråken. Fra ca 1800 m var det snøføre og litt senere begynte det å blåse og snø. Oppe på toppen var det veldig dårlig sikt.

Jeg hadde planlagt å spise nista mi inne i hytta men den hadde ikke åpnet for sesongen. Det var også planen å gå ned på salen mot Store Steindalsnosi for deretter å klyge opp på denne toppen. Med de siktforholdene som var skippet jeg denne planen da ruten ned fra fjellet var litt usikker.

Vel nede i dalen begynte det å regne så da dro jeg videre nordover der været var bedre før teltet ble satt opp.