Ilfjellet (Rennebu PF100) (17.04.2017)

Ascents Ilfjellet (1,218m) 17.04.2017 15:13
Hikefjella (1,090m) 17.04.2017 16:28
Visits of other PBEs Kløftet vinterparkering (470m) 17.04.2017 12:50
Garli-Langvatnet bomveg (435m) 17.04.2017 13:43

Alt godt har en ende. Så også Påska 2017.

Fra Resfjellet har vi utsikt mot Ilfjellet i øst men vi har aldri vært på toppen. Det tenkte vi å gjøre noe med på tur hjem fra hytta andre påskedag.

Vi kjørte opp til Berkåk, nordover E6 og etterhvert inn bomveg fra Garli. Ganske raskt kom vi til stor vinterparkering der det begynte å bli tomt i rekkene. Her traff vi en trivelig og pratsom kar som kom med gode tips om rute opp til toppen.

Første del av turen gikk langs kraftige scooterspor innover veien mot Nyhussætra. Heldigvis var det tydelig løype videre oppover mot fjellet og helt inn til toppen. Dette er ikke noe enkelt terreng å ta seg frem i hvis man er ukjent da det er store formasjoner og mye kupert. Toppen kommer først til syne når du har 50 meter igjen.

Etter at scootersporet er ferdig åpner det seg og vi får herlig høyfjellsfølelse.

Oppe på snaufjellet begynte det å snø og vi fikk føre som førte til ising på våre smørefrie ski. Heldigvis kom vi oss greit opp til toppen av Ilfjellet uten alt for mye strev. Utsikten var dessverre skral pga. snøværet så vi fikk ikke "sett ordentlig tilbake" mot Resfjellet.

Snø og begrenset sikt fra toppen. Signering av toppboka og tørre klær var det eneste vi tok oss tid til.

På tur ned fant vi oss en snaurabbe som lå i le der vi fikk tatt en lang og god rast. Jeg hadde lyst til å ta med Hikefjella på returen men kona var skeptisk. Da jeg holdt på mitt valgte hun å bli med opp i stedet for å risikere å vente på meg. Her var det ikke noe løype oppover men vi fant en grei vei som var helt OK med dagens lave skredfare. Oppe på toppen var det et par skispor fra den andre kanten men det er nok ikke veldig stor trafikk opp hit.

Straks på toppen av Hikefjella med en liten varde på toppunktet.

Retur samme vei og etterhvert ned på scootersporene og tilbake til bilen. Parkeringen var nå nesten tom og vi var også ferdig med årets påske. Det har vært vekslende vær og føre med stort oppsving siste halvdel. Vi har fått oss en del skiturer men det ble ingen telttur i år. De lange turene har det også vært få av men mye kvalitetstid på hytta er også positivt. Det har uansett vært stor fremgang fra fjorårets påske med dobbel lungebetennelse. Brist i 2-3 ribbein er tross alt bare vondt mens resten kroppen fungerer som normalt.