Trollhetta (12.04.2017)

Ascents Trollhøtta Østtoppen (1,522m) 12.04.2017 13:46
Visits of other PBEs Parkering Resvatnet (500m) 12.04.2017 09:31

Endelig har været blitt bra og det må utnyttes til langtur.

Morten, fruen, tre hunder og meg sikter oss inn på vintertoppen av Trollhetta med opsjon på retur via Jøldalshytta. Passe tidlig start fra hytta og lett førsteetappe ned til Resvatnet. Videre oppover Raudfjelløyan og over Raudfjelltjønna. Det er litt trått føre men vi kommer oss etterhvert opp i Skaret der det blir en kort rast.

Ned mot Bjønnaråa er det lite snø og delvis åpne bekker men etter litt knall og fall kommer vi oss frem til foten av Trollhetta. For variasjonens skyld velger vi en for meg helt ny rute oppover, på høyre side av bekkedalen. Med slake linjer i bautingen går det greit og til slutt er vi oppe ved varden. Dessverre har det seget inn skodde på toppen så vi får ikke utsikten ned mot Trollauget, men vi tar likevel en god rast på toppen.

Nedkjøringen går også greit men vi skrinlegger retur om Jøldalen så det blir å følge egne skispor den litt lange og seige vegen hjem. Spesielt stykket fra Resvatnet og opp til hytta er tung men i dag gikk det helt greit.

Morten med to hunder er klar til avgang.
Fast Kodak-moment når Snota dukker opp mellom Trollhetta og Rindhatten nede i Bjønnaråa.
Digital zoom på Snota.
Fra Skaret på returen. Det er et stykke til Resfjellet og hytta.